Litt gartner arbeide på formiddagen

Heisann!

For noen uker siden fikk jeg hjelp av Vaktmester Marius til å sage ned den store Tujaen som skjermet for soveromsvinduet mitt. I tillegg tok han å saget ned et par andre busker som ikke var noe fine lenger. Stammen og rota på Tujaen skal han fjerne til våren, men jeg ville gjerne ha opp røttene på de to andre før vinteren.

Så da gikk jeg ned i kjelleren å hentet spaden min å satte i gang…, men aller først klippet jeg ned den store Hagehortensiaen min som ikke var noe fin lenger.

Det gikk kjapt å klippe ned Hortensiaen, men rotklumpen på den ene av de to andre buskene satt godt. Jeg klart ikke å hakke av røttene med spaden, så jeg måtte klippe av de tjukkeste før rota kom opp. No 2 gikk veldig greit, men jeg måtte banke av mye jord.

Ser også at jeg må ta av en del på de to buskene på hver side av bedet. Jeg vil helst at de ikke er høyere enn opp til platene på veggen, og kanskje litt lavere også. Den jobben derimot får vente til våren, og da tenker jeg det er bedre å bruke en elektrisk sag i stedet for håndkraft. Det ble en liten fin haug som Vaktmester Marius skal kjøre bort for meg i morgen. Skal sende han en melding med det samme jeg står opp, sånn at jeg ikke glemmer det. Fort gjort det vettu 😉

Har tenkt litt på å flytte Rododendron på baksiden av blokka, sånn at den kan utfolde seg mer. Den har nydelige mørkerøde blomster, men der den står syntes det ikke så godt. Det skjer uansett ikke før den har blomstret ferdig på våren neste år. Akkurat denne sorten er en som kommer tidlig.

12 kommentarer
    1. Skulle koke noe middag i sta men det tok lang tid syns jeg. Oppdaga at jeg hadde glemt og sette kontakten i veggen. Så snakk om rotehue som jeg er men middag smakte godt. Mor er på beina igjen, snakker med henne hver søndag. Tok rett og slett en tur med toget i dag til Asker i dag. Ikke så langt men det var deilig og ta en kopp kaffe der ute. Ble jo fint vær i dag og litt luft har man ikke godt av. Ikke så veldig ofte jeg er i Asker men greit med en tur. Oktober er her og jeg må nok ut i skogen en tur i morgen hvis jeg ikke er for trøtt. Fine bilder men og luke i bedd er ikke det jeg liker best. Men det er klart at alt ugress må jo vekk men jeg liker heller gressklipping. Tar en tur på kino i løpet av kort tid, tror det snart kommer en film om gruvedrift i Nordland om jeg ikke tar feil. Da må man ta med seg drikke, slå av mobilen og ha fokus på filmen. Ha en fin dag.

      1. Greit å sette i kontakten, var det micron. Asker er et sted jeg kun har kjørt igjennom på vei til Rjukan eller Sørlandet. Så bra moren din er bedre igjen. Det ble nok mest spaing, og ikke så mye luking i dag. Ha en fin kveld.

    2. Godt med alt som er gjort før vinteren, og da kan du planlegge hva du vil ha der isteden. Jeg har noen ringblomster i et bed, men de står så fint ennå, så får vente litt. Tenkte jeg skulle sette ned noen stauder der når jeg får fjernet de. Her har det vært sol idag, men nå har det skyet til. Ha en fin søndagskveld! 🤗

      1. Jeg må gå litt i tenkeboksen på hva jeg skal ha i bedet mitt til neste år. Uansett hva det blir så skal det være noe som ikke blir så høyt, og så skal jeg sette ned noen løker til neste høst. Det er lenge siden jeg har hatt.

      1. Ja enkelte ting er greit å ordne opp i før snøen kommer, spesielt å klippe ned Hortensiaen min. Røttene kunne jeg nok ha ventet med, men jeg var så godt i gang at jeg tok dem i samme slengen. Ha en fin mandag, klem 🤗

      1. Det å grave opp de to rotklumpene var litt av en jobb, men jeg er mer sta enn røttene og vant den kampen 😉 Har sendt melding til vaktmesteren, så han fjerner det nok i løpet av dagen. Vi har en stor kompostbinge lengre opp i borettslaget som han legger det i. Ha en fin mandag 🤗🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg