Jeg har sådd maisgress 🌽

Bilde har jeg lånt fra ekotipset.se

Heisann!

Flere steder på nettet har jeg sett at folk har sådd popcorn-mais, for å få et fint og frodig gress til å sette i potter på terrassen. Dette syntes jeg så veldig spennende ut og fikk lyst til å prøve det. Jeg hadde litt over en halv pose med popcorn-mais i skapet, så i sta fant jeg fram en passelig stor potte og jord.

Etter det jeg leste så skulle man fylle opp potten med jord, nesten til toppen. Så skulle man legge et rikelig lag med mais og dekke til med 1 – 2 cm med jord på toppen. Det må vannes hver dag, og etter 3 – 4 dager skal det komme opp noen spirer.

Jeg har satt potten på benken hvor det er både lys fra en lyslist + at det er varmt under fra varmtvannstanken. Det skal bli spennende å se om det blir noe ut av det, og om all maisen kommer til å spire.

Skal komme med oppdatering om noen dager 🌽

Har du forsøkt å så maisgress?

12 kommentarer
      1. Ja dette er veldig spennende, og ut i fra det jeg har sett på nettet blir det fint å ha på terrassen eller ute på plenen. Håper vi får fin vekst i pottene våre begge to 😊

    1. Det høres spennende ut! Jeg har sÃ¥dd popkorn-mais slik som man gjør med vanlig mais for Ã¥ fÃ¥ ei stor plante med kolber til Ã¥ spise. Ellers har jeg sÃ¥dd tørre grønne erter, slik man fÃ¥r kjøpt pÃ¥ matbutikken. Jeg har brukt et tomt druebeger, hatt oppi jord og sÃ¥dd ganske tett. Da kommer det opp grønne spirer som man klipper av, og sÃ¥ vokser de opp igjen. Tror man kan klippe av et par ganger før man mÃ¥ begynne pÃ¥ nytt, – sÃ¥ det hos Minas habitat pÃ¥ YouTube.

      1. Jeg har aldri prøvd meg på denne før, så det skal bli spennende å se om jeg får det til. Det er jo så flott med sånt gress ute på balkongen, og så har jeg jo en krukke nedenfor balkongen hvor jeg også kunne ha tenkt meg sånt gress. Jeg har plantet noe annet også, som jeg skal vise i et eget innlegg 😉. Takk for tips til Minas habitat på YT. Klems 🤗

    2. Ikke prøvd det men ørt om det. Noe annet jeg har lest om er paw-paw, det var vel hos Ladyaugust jeg først leste om det. Spennende om du høster gode erfaringer med det. Ble en tur til Liertoppen igjen om kjøpte ei typisk turbukse fra forsvarets utsalg. Det er siste dag til lørdag så jeg fikk gode klær med god kvalitet der. Det regna litt i dag og på veien hjem fra Lier såpass at asfalten ble våt. Men det er gode og varme dager i vente så det gjør intet med litt regn nå. Ha en fin kveld.

      1. Jeg hadde ikke hørt om dette før for en måned siden. Da leste jeg om det i en artikkel, og fikk veldig lyst til å prøve det selv. Ja jeg leste også om Paw-Paw hos Lady August. Hun er en dame som virkelig odler som en storbonde. Vi har blitt spart for regn i dag så langt, og helt ærlig håper jeg det holder seg borte. Ha en fortsatt fin kveld.

      1. Det er veldig gøy å prøve seg på sånne ting, og mange ganger er det noe som titter opp av jorda. Jeg skal komme med løpende oppdatering, når ting begynner å skje. Klems 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg