Jeg fanget en humle, men hvilken sort er det?

Berghumle eller Alpehumle?

Heisann!

Ute er det vått og grått og det er vel forventet mer regn utover dagen. Temperaturen nå på formiddagen ligger på +16,7C.

I går da jeg gikk forbi blomsterbedet opp mot skogen, oppdaget jeg flere humler som surret rundt plantene. Når jeg ser humler kommer jaktinstinktet fram med en gang, jeg bare måtte prøve å ta bilde av en eller flere av dem. Det blåste litt i tillegg til at jeg ble blendet av solen, så de bildene jeg trodde ble bra ble ikke det. Over her er det beste av dem, og selv det er litt utydelig… Skal ikke være enkelt. Ut i fra den plansjen jeg har på veggen ligner den på to typer humler, Berghumle og Alpehumle som begge er mest vanlig på fjellet. Mulig det ikke er noen av dem, men med de fargene tror jeg at jeg er inne på noe.

Jeg var glad jeg tok med Lille Trille på handleturen i går, for selv den ble så full at jeg måtte få hjelp av Bestisen til å løfte bagen fra handlevognen til bagasjerommet. Her hjemme var det med nød å neppe jeg klarte å få den ut igjen, og plassert den på understellet. Det var dessverre ingen der jeg kunne be om hjelp akkurat da… I tillegg til vanlig ukeshandel, så kjøpte jeg også inn til baking nå i helgen. Å 3 kg med mel i tillegg til alt det andre gjorde bagen ekstra tung.

Planen var at jeg skulle bake boller i dag, men jeg våknet med et energinivå så lavt at det var så vidt jeg orket å stå opp i dag. Det har blitt litt bedre etter at jeg fikk i gang kroppen, men ikke nok til at jeg orker å sette i gang med noen baking. Så da utsetter jeg det til morgen tidlig, og håper at jeg har mer ork da.

Nå hadde jeg tenkt å spise en sen frokost, men brødet ligger fortsatt i fryseren. Glemte helt å ta det ut i går kveld, sukk! Får legge det litt på benken, sånn at jeg får delt skivene uten å brekke dem. Trenger ikke å være helt tint, for resten ordner brødristeren.

Håper du får en fin lørdag 🥰


4 kommentarer
    1. Var på blåbærtur i dag og tok med meg litt under 1 kg hjem. Så det står i kjøleskapet nå. Det var en stund med kraftig regn, lyn og torden men nå er det over. Til mandag blir det slikt vær hele dagen. Bra at jeg skaffa meg nye gummistøvler i dag. Tok stua godt i dag tidlig måtte skaffe nye grønnsåpe av den grunn. Nå skinner sola igjen så det skifter fort. Leika med tanken om og bade i dag. Men det gjør jeg ikke nå men kanskje i morgen. Skaffa 5 handlenett i dag for det lønner seg og plastposer er blitt veldig dyre. Blir mindre bruk av plast heretter. Men søppel og matrester må man bruke plast på. Nå vil jeg ta en tur ut igjen. Havner vel kanskje på en kafe eller noe sånt før jeg reiser hjem via en butikk. Ha en fin kveld.

      1. Blåbær er veldig godt, og personlig liker jeg best å spise de med litt sukker på eller med vaniljekrem. Ja han Tor med Hammeren var veldig aktiv i går, men det var ikke så alt for ille her over. Forsto at andre hadde hørt han mer. Jeg hadde trengt et par nye gummestøvler jeg også, for de jeg har er litt trange over vristen å ikke så behagelig på. Det er nok lurt å ha med egne handlenett når man skal handle, for plastposene er dyre. Jeg har flere nett i forskjellige størrelse + Lille Trille som blir med når jeg gjør storhandel. Ha en fin søndag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg