I går var jeg i Folketeateret å så “Reisen til Julestjernen”

Hei og god formiddag!

Ute er det nok en grå og litt trist dag, og snøen som kom i forrige uke er allerede historie. Temperatur en har landet på +3,6C.

Nå måtte jeg sette meg ned å slappe av litt med en kopp kaffe og hvile ryggen min. Har danset rundt med støvsugeren å jaget noen hybelkaniner, og sånt tar på. Vinja forsvant inn i skapet og gjemte seg på den trygge hylla som er bare hennes. Det er dit hun stikker når noe blir veldig skummelt, og støvsugeren er skummel. Om litt skal jeg ned å hente nissene og resten av julepynten min, og få satt det fram på de faste plassene sine.

Reisen til Julestjernen i Folketeateret

I går tok jeg t-banen til byen og møtte Bestisen og Niesen, for å gå i Folketeateret å se Reisen til Julestjernen. Billettene hadde vi bestilt allerede i februar. Jeg var den som kom først, og mens jeg sto der i folkehavet å ventet kom jeg på at jeg hadde glemt å ta med øreproppene min. Det pleier jo alltid å være så høy lyd på alt, men denne gangen var det akkurat passe så jeg trengte ikke å bekymre meg.

Vi hadde flotte plasser på rad 3 helt ytterst, og så helt perfekt opp på scenen. Det var selvsagt mange barn der, og de sitter ikke alltid rolig. Niesen hadde en tass ved siden av seg, som var veldig engasjert og reiste seg opp hele tiden å sto litt i veien. Hun måtte snakke til han, på en pen måte selvsagt, og si at han måtte sette seg ned. Etter det gikk det bedre, men det kriblet nok litt allikevel. Jeg hadde ei som satt å sparket i ryggen på setet mitt, men jeg lot den passere å sa ingenting.

Forestillingen var så flott laget, og inneholdt mest dialoger men også sang og ballett. Jeg koste meg virkelig i de 2 timene og 10 minuttene som det varte, og så faktisk bare på klokken en gang. Stykket var lagt opp annerledes enn NRK filmatiseringen, uten at det på noen måte var negativt. Heller det motsatte 😊

De som hadde de største rollene:

Sonja/Gulltopp: Amalie Krogh Sundbø (Hanne Kroghs datter)
Kongen/Julemannen: Håvard Bakke
Nissefar: Ingar Helge Gimle
Greven: Olli Wermskog
Heksen: Solveig Andsnes
Ole: Hans Magnus Rye
Petrine: Benedicte Søreng
Nissefar/Magisteren: Øyvind Boye Løvold

Syntes dette var en utrolig flott måte å starte adventstiden på. Teaterstykket passer like godt for voksne som for barn etter min mening. Jeg kikket litt rundt i salen før forestillingen startet, og jeg kunne ikke se et ledig sete noe sted.

Normalt når vi er på sånne ting sammen i Oslo, så tar Bestisen og Niesen bussen sammen til Lørenskog og jeg banen hjem til meg. Denne gangen tok de banen sammen med meg, og så kjørte jeg dem til Lørenskog. Grunnen var at jeg kom til å nevne at jeg ikke hadde fått levert fra meg de gamle julegardinene til Kirkens Bymisjon enda. Niesen lurte da på om hun kunne få dem, og for meg spilte det jo ingen rolle hvem som overtok dem. Det tar ikke lang tid å kjøre opp til Lørenskog og hjem til meg igjen, og jeg tror ikke det tok mer enn ca 15 minutter fra vi dro fra stasjonen og til jeg parkerte bilen i garasjen 🤔

Det var godt å komme hjem og hoppe i koseklær å nyte resten av kvelden med tente lys og litt serier.

Håper du får en flott mandag 🥰

 


16 kommentarer
    1. Høres ut som det ble en hyggelig førjulsforestilling for dere 🤗 Snilt av deg å gi bort de gamle julegardinene dine 🙂 Jeg har ikke julegardiner, og ikke gardiner i det hele tatt. Synes det er så praktisk med plisségardiner i en nøytral farge, slipper jobbing med å vaske, stryke og henge opp, og har uansett masse nisser som pynter opp. Men venter litt med å hente dem ut 🙂

      1. Ja det var en flott forestilling som er verdt å få med seg om man får muligheten til det. Julegardinene kom aldri til å brukt igjen, og da kan heller noen andre få glede av dem. Jeg er nok av dem som syntes at det blir for nakent uten gardiner, og bare må ha det. Syntes jo ikke det er noe morro å stryke dem, men den jobben får jeg bare ta. Har jo også en haug med nisser som skal stå litt her og der jeg også. Klems 🤗

        1. Gardinelskende nordmenn er nok i flertall 😅 Jeg driver forresten og skal få bestilt meg støydempende ørepropper nå, som vi har “snakket om” tidligere 😉

          1. Ja jeg tilhører nok den gruppen som må ha gardiner. For meg blir det liksom litt mer kos inne da vettu 😉 Ja jeg husker vi snakket om øreproppene, og jeg håper de ikke tar så lang tid innen du får dem. Klem 🤗

    2. Så koselig måte å starte adventstiden på, – man kommer i ordentlig julestemning av det stykket! 🥰 Jeg har ikke sett det på teater tror jeg, men det må ha vært flott! Unger blir lett engasjerte og hører ikke alltid på de voksne/glemmer seg bort. 😅 Kos deg med pyntingen! 🤗

      1. Det var veldig koselig, og man fikk virkelig julestemning av stykket. Jeg har bare sett det som har blitt vist på NRK på julaften, så det var en helt annen opplevelse å se det på teater. Alltid gøy, samtidig som litt slitsomt, med unger i salen for de lever seg sånn inn i handlingen. Tusen takk, har akkurat fått opp alle boksene og nissene. Gikk veldig hardt ut over venstre skulder og nakke, men jeg skal prøve å kose meg med pyntingen allikevel 🥰

    3. Som sin mor spiller datteren hovedrollen. Det har hun gjort noen år mener jeg og like vellykket blir det hver gang. Var på sykehuset og kjøpte blomster. Saken er at i august hadde jeg besøkt og hun kom på sykehuset her i byen. Og det gikk bra derfor sørget jeg for en blomst til 5 etg hvor avdelingen ligger. Vi er bare venner men jeg syns det var en fin ide. Sikkert flere som gjør det samme før jul. Er trøtt her jeg sitter og jeg trenger litt søvn nå. Det ble rester av gryterett til middag. Ha en fin kveld.

      1. Ja både mor og datter spiller godt på hver sin kant i samme rollen. Så hyggelig av deg og kjøpe blomster til avdelingen på sykehuset, noe de garantert setter pris på. Huff middag ja, har ikke kommet dit enda jeg men må nok snart begynne å tenke på hva jeg skal ha. Ha en fin kveld.

    4. Så koselig start på adventa å dra på juleforestilling.🤩🌟🎅🏻
      Her er det så langt å reise for å kunne se slikt at det blir veldig sjelden.
      Du er snart ferdig med å pynte til jul, skjønner jeg.🎅🏻
      Kos deg masse!🤗

      1. Jwg storkoste meg virkelig, og det var en sånn flott forestilling 😊. Jeg ser den at det blir for langt å reise ned hit. Da måtte dere ha gjort en helg ut av det i så fall. Nå er jeg helt ferdig med å pynte til jul. Det eneste som står igjen nå er juletreet, men det får vente noen dager til. Ha en fin mandagskveld 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg