Hvordan ville jeg klare det?

Da jeg var hos legen i forrige uke, ble vi enig om at jeg skulle redusere sykemeldingen fra 80% til 70%. Det vil si at jeg skal jobbe 30%, ut denne måneden. Det utgjør nesten 6 timers arbeidsdag for 2 dager i uken, noe som ikke høres så mye ut.

I går var første dagen hvor jeg prøvde meg på den nye arbeidstiden. og jeg var jo naturligvis veldig spent på hvordan kroppen min kom til å reagere. Spesielt så er jo nakken og skuldrene min veldig utsatte, og det skal ikke alltid så mye til før betennelseslignende smerter dukker opp. De kommer plutselig, og er helt umulig å forutse.


Så hvordan gikk det nå i går? De første timene gikk det veldig greit, men så begynte jeg å kjenne smerter i nakken og skuldrene som igjen startet en hodepine. Det er helt naturlig at kroppen reagerer når den må klare noe den ikke har vært utsatt for på en stund.

Jeg var sent hjemme i går for jeg hadde noen ting jeg måtte ordne innen jeg kunne sette kursen hjem. Orket ikke å lage meg, så jeg plukket sammen en deilig salat i disken hos Meny som jeg tok i stedet.

Ikke så lenge etter at jeg hadde spist, kjente jeg at noe begynte å skje i nakken og skuldrene. De betennelseslignende smertene jeg nevnte tidligere, var i ferd med å kommet på besøk. Når de kommer blir jeg helt satt ut, samtidig som all energi i kroppen bare forsvinner.  Jeg tok meg en Ibux, la meg på sofaen godt innpakket å sovnet etterhvert. Smertene var ikke borte da jeg våknet igjen etter en stund, men jeg følte at jeg hadde fått tilbake litt av energien i kroppen.

I dag har det ikke vært jobbedag, og det kjennes veldig godt for kroppen er ikke helt i godlune i dag heller. Det som nå blir spennende, er å se hvordan det blir etter en ny dag på jobb i morgen!

#smerter #betennelse #vondt #sliten #energi #jobb #sykemelding #blogg

16 kommentarer
    1. Egentlig litt merkelig hvordan kan oppføre seg forskjellig fra person til person, men det skal vel være slik tenker jeg. Har inntrykk at du har vært sykemeldt mere eller mindre i en del uker. Håper du kan jobbe mere og mere men helsa først. Ikke bare bare og bli eldre, det er noe alle merker men man må være glad for at man stå opp uten hjelp av andre. Ikke mye som skal til før mye kan bli forandret. Håper du blir fort bra. Ha en fin kveld.

      1. Jeg har gått helt og delvis siden i slutten av april i fjor, så det begynner å bli noen uker nå. Jeg skulle gitt hva som helst for å slippe unna fibro, artrose og betennelser, men dessverre så er de der for evig tid. En god dag er, når jeg setter meg opp på sengekanten å reise meg uten å måtte sitte å tenke på hvordan jeg skal klare det. Ikke ofte jeg bare spretter opp lenger. Det er noe som heter reparasjonsalderen, men mine plager begynte før den startet så jeg kan ikke skylle på det akkurat. Ha en fin kveld du også.

    2. Uff det høres ikke greit ut. Jeg er mer i reparasjons – alderen tror jeg, for vondt er kommet med alder og ikke før. Jeg må bare skjerpe meg litt og trene så vil det bli bedre tror jeg 🙂

      1. Jeg vet ikke helt hva som skjer, men det kan nok være realist å innse at jeg ikke kan klare full stilling igjen. Håper jeg klarer å komme meg på 50%, og da er jeg fornøyd 😊 Har allerede snakket med NAV om når jeg må søke om arbeidsavklaringspenger. Ville vær litt forberedt 😊

    3. Om du har mulighet til å jobbe kortere dager, så hadde det kanskje vært bedre? Det betyr flere dager, men da blir du kanskje ikke så sliten. Jeg jobber én langdag i uka og fire korte, og merker at jeg blir mye mer sliten den ene dagen. 🙂 Jeg har ikke de plagene du har, så vet ikke hva som passer best for deg.

      1. Jeg er i en testfase nå, for å se hva som passer. Skal prøve to arbeidsdager i uka nå, som utgjør 5 t og 45 min per dag. Da har jeg 3 dager hvor jeg ikke er på jobb. Får revidere det etter koen uker 😊

      1. Tusen takk 🥰 Jeg har i grunnen blitt ganske flink til å lytte til kroppen Mo det siste året 😊 Så er det jo sånn at man må prøve seg litt fram, for å se hva man tåler. Vil så gjerne komme meg til 50% jobb i allefall innen sommeren. Klarer jeg det kommer jeg til å juble 👏🏻

    4. Ikke greit å ha det sånn… men du er heldig som fortsatt har jobben sin og kan prøve deg ut der. Det er ikke lett å starte helt på noe nytt i en slik situasjon. Jeg har jo prøvd! 😳

      1. Nei det er veldig demotiverende å føle at man ikke kommer videre, men jeg har ikke gitt opp. Jeg er veldig glad for jobben min, og tenker veldig mye på det. 😊 Ikke lett hvis man står utenfor og skal søke på jobb, når man ikke fungerer helt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg