Frost, katteliv og en dokumentar som opprørte meg

Image by andronov from Pixabay

Heisann!

Ute ligger tåken nesten helt ned på bakken i dag, og det har festet seg et tynt lag med frost over naturen. Temperaturen er kaldere enn i går med -2,3C.

Jeg er godt i gang med arbeidsdagen min, men jeg slet veldig med motivasjonen til å begynne med. Den kom sagte men sikkert smygende etter hvert som jeg begynte å jobbe. Ikke helt på topp, men OK.

De siste månedene har Vinja omtrent bare villet ha våtfór, og ikke spist så mye av det tørre. Etter at Ronja ble borte kjøpte jeg et nytt tørrfór anbefalt av veterinæren, men det bare snuste hun på. Ikke bra å bare spise våtfór, så jeg kjøpte det hun fikk mens Ronja levde og som har spist litt av. Nå kom hun nettopp å maste om våtfór, og i stedet for å gi henne det så tidlig på dagen, tømte jeg litt av det jeg kjøpte hos veterinæren i matkoppen. Plutselig var det veldig godt, og hun tok godt for seg… 😺

Det skjer ikke så veldig mye spennende disse dagene som jeg jobber. Jeg kom meg da en tur ut i det fine været i går, og gikk å kikket for å se etter vårtegn. Det var veldig dårlig med det enda, men jeg tenker at om jeg gir det et par uker til så har det skjedd noe 🌼

For et par uker siden begynte NRK å sende dokumentaren “Gåten Agnes” laget av Tore Strømøy. I går så jeg siste episoden… Helt forferdelig det som skjedde med henne, og man sitter igjen med en tung følelse i kroppen. Det å bli stemplet som åndssvak bare for at hun ikke hadde noe språk, og årsaken var at hun var døv eller hørte veldig dårlig. Sveket av de aller fleste, overlatt til seg selv, og ikke minst de seksuelle overgrepene. Samtidig den uverdige avslutningen på livet hennes, hvor hun lå død i flere måneder. Dokumentaren sier ingenting om hvordan hun døde, om det var sykdom, ulykke eller om noen hadde tatt livet av henne. Vi får antagelig ikke vite noe om det. Det ble skrevet om Agnes i avisen den gangen for mange år siden, og jeg husker ansiktet hennes og at jeg leste om det….

Jeg vet litt om de å bli stemplet som dum, for som ord- og tallblind var det akkurat det jeg ble da jeg startet på skolen. Nå er det langt mellom å få stemplet som åndssvak enn dum, men allikevel ikke en fin start på skoletiden.

Der var min lunch pause over, og arbeidet kaller igjen.

Håper din onsdag er og forblir fin 🥰

 

 

6 kommentarer
    1. Jeg har hørt om dokumentaren, men ikke orket å se på. Tror jeg hadde blitt så sint at jeg ikke hadde fått sove. Ille hvordan barn har blitt behandlet av folk som ikke har peiling. Hun kan jo ha vært lynende intelligent, for hørselshemming har jo absolutt ikke noe med det å gjøre!! Likeledes dysleksi, ADHD osv. Litt bedre idag, men fortsatt barn som får diagnoser altfor seint.😥

      1. Jeg følte på sinne, forferdelse og fortvilelse da jeg så dokumentaren. Agnes var en klokt barn og kvinne, som ble frarøvet muligheten til å utvikle seg som vi andre har fått.
        At et barn er hørselshemmet er ingen grunn til at familie og samfunnet skal gå fram på denne måten. Dessverre så var det mange som fikk et stempel som dum og evneveik tidligere, men jeg håper at
        ingen må gå igjennom slike ting nå i dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg