Foredrag med Sigbjørn Johnsen, og litt annet

Heisann!

Som jeg fortalte tidligere i dag, så har det skjedd mye de siste dagene og det har blitt lite tid til å hente seg inn å slappe av. Når det er sagt, så har jeg kost meg og hatt det gøy hver eneste dag og angrer ikke på noe av det jeg har vært med på.

I går var det på’n igjen, og jeg satt kursen for Lørenskog og plukket opp Bestisen rett etter kl 12. Så dro vi bort til Lørenskog Hus, hvor vi også hadde vært dagen før også. Det var lørdag og totalt kaos inne i parkeringshuset, men jeg fant en plass til Forden uten altfor mye kjøring fram og tilbake.

Sigbjørn Johnsen – bilde har jeg lånt…. 🙈

Bestisen og jeg hadde skaffet billetter til et foredra med Sigbjørn Johnsen. Det var i anledning at det var “Eldres dag” i går, og jeg oppdaget fort at vi var de yngste av alle der. Ikke at det hadde noen betydning, for mannen er interessant. Jeg husker han godt fra den gang han var aktiv politiker, og at han brukte ord som vi vanlig mennesker kunne forstå. Sånn var det i går også, i tillegg til den herlige Hedmarks dialekten hans.

Han snakket om ting som skjer ute i verden i dag, og sporet tankene tilbake til den kalde krigen og hvor bekymret folk var den gangen for at det skulle bli krig igjen. Som vi også kan være i dag, med tanke på krigen i Ukraina og andre uroligheter. Skulle kanskje tro at det ble veldig tungt og trist foredrag, men nei da for han sporet av hele tiden og kom med små artige historier. Samtidig som han krydret med dikt av Hans Børli og seg selv.

Så kom det jo også fram at han hadde bursdag i går, ble 72 år og var født i 1950. Han fikk et stykke bløtekake etter foredraget til å ta med hjem, men han skulle ikke rett hjem fortalte han. Nei, først skulle han se en fotballkamp, men jeg husker ikke hvilke lag som spilte.

Før foredraget begynte traff Bestisen og jeg to av damene fra Strikkekafén som også skulle inn og høre på han. De satt et par rader bak oss fant vi ut.

Vi hadde gode plasser

Vi hadde veldig gode plasser og satt på 4 raden, så det ble veldig nære på. Det var ganske mange der i går, men allikevel ikke helt fult.

Etter foredraget gikk vi innom Metro senteret, hvor Bestisen skulle kjøpe mat til Felix the cat og jeg skulle innom en billigbutikk. Der kjøpte jeg en del ting uten at det kostet meg så mye: Oppbevaringsboks med lokk til mange egg, en beholder man kan bruke når man skal dosere mengden med feks pannekake røre i pannen, 2 små dørslag, 4 underlag til glass og en liten ildfast form med lokk for senere oppbevaring.

Etter det dro vi videre til OBS i Lillestrøm for å handle ukes handelen. Jeg hadde ikke satt en begrensning på hvor mye jeg skulle handle for denne gangen, for det var en god del jeg hadde gått tom for.

Før jeg dro ut på formiddagen hadde jeg ikke tatt meg tid til å spise, så jeg tok bare en Nutrilett bar med meg som jeg spiste i bilen. Det ble heller ikke noe mat på meg før jeg kom hjem, så etter at jeg hadde pakket bort det jeg hadde kjøpt måtte jeg sette meg ned å slappe av og spise litt før jeg gjorde noe mer… Før du sier det…, jeg vet at det er dumt å ikke prioritere å spise og det er dessverre ikke første gangen heller 🙈

Resten av ettermiddagen brukte jeg på å rydde litt og så ble det tv helt fram til jeg gikk å la meg…

 

12 kommentarer
      1. Ja det var veldig interessant, og Sigbjørn Johnsen er god til å snakke. Han hadde mye å si, og bortsett fra når vi lo var det helt tyst i salen. Søndagen har vært avslappende og fin. Klem 🤗

    1. Høres ut som veldig koselig ettermiddag dette, kjekt å delta litt her og der når man har litt overskudd.
      Mat er viktig! Selv om man ikke har tid og ikke rekker å spise..
      Ha en fin kveld, klem <3

      1. Ja det var et flott foredrag, og jeg er glad for jeg valgte å gå. Nå som arbeidslivet er over om ikke lenge, må jeg begynne å linet opp litt aktiviteter. Kan jo ikke bli sittende inne i joggebuksa å se på tv dagen lang. Jeg er dårlig på å huske å spise, og DET må jeg nok jobbe litt med 🙈 Ha en fortsatt fin kveld 🤗

    2. Sigbjørn Johnsen hører til den opprinnelige arbeiderklassen, og er fin å høre på.🥰 Koselig å delta på litt forskjellig, og så fikk du gjort litt shopping også. 👍 Ha en fin kveld! 🤗

      1. Ja det er akkurat det han gjør. Jeg har alltid likt å høre på når han snakker. Han fanget i alle fall oppmerksomheten til alle de fremmøtte i går 😊 Dette at jeg har begynt å bli med på en del nye ting, er en oppkjøring til jeg skal gå av. Viktig at jeg ikke bare blir gående her hjemme å drive, men kommer meg ut på forskjellige ting. Ja det ble handlet litt av hvert, og jeg er mest fornøyd med det jeg kjøpte i billig butikken. Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

    3. Så flott at du får med deg masse av det som skjer rundt deg.🤗👍🏻
      Jeg husker ham også som politiker. Lett å forstå og alltid med godt humør og Glimt i øyet. Han hadde helt sikkert mye fornuftig å komme med.🤗

      1. I den tiden jeg går mot nå er det viktig å ha ting i kalenderen, for jeg er jo litt makelig anlagt. Kan fort ende opp med å gå hjemme og surre, noe som ikke er bra. Ja jeg tror de fleste likte han den gangen han var politiker, uansett hvilken parti man stemte på. Mannen er like dann nå som han var den gangen 🤗

    4. Om jeg ikke husker feil var han finansminster så det var sikkert en artig stund. Det er mange slike ting de eldre kan være med på. Her heter det senioruniversitet. Den første uka i oktober er her så nå går ukene fort – må planlegge ting frem mot jul. Det er tøffe tider for alle så man må sette næring etter terning. Fikk nå en fin sykkeltur i går og om ettermiddagen besøkte jeg en ny kafe på Engerstrand i Lier. Det er et område som det er bygget masse moderne leiligheter på. Ligger nede ved fjorden med egen båthavn og sandstrand. Ankeret heter stedet hvor jeg tok en pepsi og en dessert som var litt is, jordbær og kjeks. Lite men en deilig plass om sommeren med trangt om vinteren. Ha en fin dag.

      1. Jeg tror du har rett i det, når det gjelder han og jeg tror det også det heter senioruniversitetet på Lørenskog også. Mye mulig jeg registrer meg der etter hvert, for det er mange fine foredrag mm der. I dag er det en nydelig dag med blå himmel og sol, og jeg tenkte å benytte anledningen til å høst pynte på graven. Ha en fin mandag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg