Et møte med Elvis på Lørenskog kino i går

Heisann 🤩

I går kveld var jeg og Bestisen på Lørenskog Kino og så Elvis-filmen, som jeg hadde gledet meg sykt til. Ble jeg skuffet, nei det ble jeg ikke.

Filmen tok for seg hele Elvis, spilt av Austin Butler, sitt liv fra en fattig barndom og fram til hans død. Historien blir til dels sett og fortalt igjennom Colonel Thomas Andrew Parker, (eg Andreas Cornelis (Dries) van Kuijk fra Nederland) som var Elvis sin manager. Brilliant spilt av Tom Hanks. Iflg ham selv så var det ham alene som skapte Elvis…. Jeg har alltid ment at mannen var en snik og snylter, noe som også kommer godt fram i filmen. Han var manipulerende, og fikk det alltid som han ville mest for at det var i hans favør.

I starten av filmen møter vi Elvis som en fattig guttunge, og hvordan han oppdager musikken gjennom gospel, blues og rock. Vennskapet og samholdet til de fargede og musikken deres, som mye av den hvite befolkningen ikke hadde mye til overs for. Vi får se fordommer, og hvordan politikerne forsøke å kneble Elvis fra å utøve musikken og ikke minst de sexy bevegelsene med hoftepartiet 😍 Også her hadde Colonel Parker en finger med i spillet, men det må du se filmen for å få vite mer om.

Filmen tar også opp ekteskapet med Priscilla og forholdet til foreldrene, spesielt moren som han var så glad i men som døde tidlig. Allikevel var det karrieren som var hovedfokus i filmen.

Musikken er bare helt rå, og jeg hadde nesten glemt hvor bra den var. Bare for å ha sagt det, så er det MYE musikk, så det er vanskelig å holde rockefoten i ro 😉

Vi vet jo alle hvordan det går, og på slutten av filmen får vi se Elvis (Austin Butler) sitte ved piano mens svetten renner i bekker nedover ansiktet og synge ved den siste konserten. Så svitsjer det over til Elvis selv, og da knakk jeg sammen å tårene rant. For jeg har alltid syntes det var så trist å se den vakre mannen, så sliten, nedbrutt og tydelig full av medisiner som han var på slutten av livet.

Austin Butler som spiller Elvis, er helt fantastisk og til tider skremmende lik Elvis. Han synger også bra, og høres ut som Elvis. Tom Hanks er jo bra i alle roller han gjør, ikke noe unntak her. Helen Thomson som moren Gladis, er så lik henne at det nifst. Richard Roxburgh i rollen som faren Vernon, syntes jeg blir litt anonym. Kanskje det var sånn det var i virkeligheten også, hva vet jeg.

Lørenskog Hus hvor kinoen ligger har store vinduer i alle etasjene, og det var ekstremt varmt utenfor kinosalen. Vi ble stående lenge å vente før vi ble sluppet inn, og rakk å bli varme med noen svetteperler i pannen. Inne i salen var det heldigvis kjølig og behagelig. Kanskje litt for kalt for de som kun hadde t-shirt og lignende på seg. Jeg var smart, for jeg hadde vært der før 😉

Vi hadde god tid til kinoen så vi rakk å stikke innom Burger King og spise litt i forveien. Ettersom det var lørdag, skeiet jeg ut stort med Snack, en krokanrull (som nesten smeltet i varmen) og Cola Light. Sistnevnte var vel ikke så ille da 😉

Jeg kjørte Bestisen hjem og dro videre rett hjem til meg selv etter filmen. Så det ble ikke så sent i går. Satt igjen med mange inntrykk av filmen, både fine og noen triste. 

 

 

11 kommentarer
    1. Det hørtes ut som en bra film! 😀👍 Junior og jeg var i Oslo igår. Vi dro med buss innover kl. 09 og var bl.a. i Botanisk hage og museene der, ved operaen og slottet + innom en Asia-butikk på Grønland og Byporten. Vi dro hjemover med en buss som gikk 20.40, så holdt ut dagen. Utrolig slitne, for vi brukte ikke noe trikk eller bane, men veldig fornøyd med turen. 🤩👍 Enda mye å oppleve i Oslo, så satser på at det ikke blir så lenge til neste gang.🥰

      1. Filmen var veldig fin, og selv om man ikke er Elvis fan så er jeg sikker på at man kommer til å like den.
        Hørtes ut som dere har hatt en fin dag i Oslo, og fått opplevd mye fint sammen. Det er mye å oppleve her i byen, og vanskelig å rekke over alt på en dag.
        Ha en fin søndag videre 🥰

    2. Det høres ut som en bra filmopplevelse for dere. Så den der må jeg se snart. Rakk discgolf i 2,5 time i dag fordelt på 3 baner før regnet kom. Det regna sikkelig en stund men nå er det opphold. På veien hjem fra Tranby stakk jeg innom en stasjon og tanka og tok ei pølse. Må ut igjen snart. men det kan komme mere nedbør. Middag blir karbonader og fløte poteter men det blir siden i dag. Ha en fin dag.

      1. Det var en veldig fin filmopplevelse, og jeg kan varmt anbefale den om man er fan av Elvis eller ikke.
        Været skifter veldig her i dag, for litt siden regnet det men nå skinner sola igjen. Ha en fortsatt fin søndag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg