En produktiv dag i Sponvika, men huff så glatt å kjøre hjem

Heisann og god fredda!

Ute skinner sola igjen, etter gårsdagens kraftige snøfall. Temperaturen minner ikke mye om vår med -4C.

Jeg trodde jeg skulle sove lenge i dag, ettersom jeg var så sliten i går kveld. Sloknet rett over midnatt og sovnet med en gang, men våknet ganske uthvilt litt over kl 6. Syntes det var litt tidlig å stå opp å prøvde å sovne om men det gikk ikke, så jeg sto like godt opp.

I går ringte alarmen kl 6 og da var jeg slettes ikke klar for å stå opp så tidlig, men måtte ettersom jeg skulle rekke å hente Bestisen på Lørenskog innen turen gikk videre ned til Sponvika for styre seminar som startet kl 10:30. 

Det var ikke så mye trafikk nedover, så det gikk ganske radig og vi fant veien til hytta vi skulle være på med en gang. Selvsagt begynte det å snø ganske mye med en gang vi kom, og da hytta lå høyt oppe i lia ble det bestemt at min og en annen bil skulle flyttes til en annen hytte som lå litt lenger bort og nede ved veien. For vi ville få problemer med å komme ned til veien igjen om snøen la seg, og den gjorde jo det.

Før vi satte oss til å jobbe fikk vi servert en deilig fiskesuppe med blåskjell. Det smakte så godt på en dag med så guffent vær.

Vi jobbet effektivt hele dagen, og Bestisen og jeg fikk utdelt de oppgavene vi skal ha ansvaret for. At styret i Lørenskog Revmatikerforening har gjort og gjør en fantastisk jobb var jeg klar over, men at de hadde så mange oppgaver ante jeg ingenting om. Vi kom igjennom alt som sto på agendaen og enda litt til innen det var på tide å pakke sammen for å dra å spise middag.

Sponvika Vertshus

Turen gikk ned til sjøen og til Sponvika Vertshus, hvor vi skulle spise middag. Jeg tok ikke noe bilde av oss ved bordet, men en av de andre fikk eieren til å gjøre. Vurderte å legge ut det, men tror ikke jeg spurte alle om det var greit å gjøre det så jeg lar være.

Til forrett fikk vi reker med oliven, løk og dill sammen ned et lite stykke brød med salt på. Utrolig godt.

Hovedretten var oksefilét med bearnaisesaus, grønnsaker og ovnsbakte poteter.

Til dessert ble det eplekake med krem og ristede nøtter. Glemte å ta bilde selv, så det fikk jeg av en av de andre.

Sponvika Vertshus er et lite men veldig koselig sted, og maten vi fikk servert var både delikat å se på samtidig som den smakte veldig godt.

Etter middagen kunne vi ha blitt litt lenger til kaffe på hytta som lå nærmest spisestedet, men vi var fornøyd i tillegg til at det snødde kraftig og jeg ante ikke hvordan føre var på veien tilbake til Oslo.

For å si det sånn, det var ekstremt glatt hele veien inn. Enkelte steder var så ille at alle, bortsett fra noen våghalser, kjørte helt nede i 70 km og til tider under. Jeg kunne ikke slappe av et sekund, og måtte ha fokus på veien å bilene foran hele tiden. Vi kjørte forbi en ulykke hvor en personbil sto på skeive med store skader i fronten. Det sto en lastebil der også, men om den var involvert eller om vedkommende assisterte vet jeg ikke. Vi møtte derimot flere utrykningskjøretøyer like etter, men tror ikke de var på vei til noen ulykke på motorveien. Vi så i alle fall ingen ulykke på den siden av veien.

Jeg tror ikke at jeg overdriver når jeg sier jeg var lettet over å kunne parkere Forden i garasjen her hjemme når kl nærmet seg 21:30.

I dag har jeg absolutt ingen planer, og jeg skal bare slappe av å nyte dagen. Jeg har ikke pakket ned påskepynten enda, så kanskje jeg skal gjøre det å få det ned i kjelleren igjen 🤔

Håper du får en fin fredda 🥰


24 kommentarer
    1. Flotte bilder og nydelig mat da. Litt av en dag å dra til Halden på…Sponvika er for meg sommer og sol…
      Bra du og dere kom trygt hjem, for et føre! Klems…

      1. Maten var like god som den så ut, nam 🥰 Man kunne godt ha ønsket seg et annet type vær enn det vi hadde, for det var ikke noe gøy å kjøre i går. Det gikk heldigvis bra og vi kom trygt hjem vi som ikke skulle overnatte. Klems 🤗

    2. Det var litt av en dag. Både styrearbeid, deilig mat og heftig tur med bilen på glatta. Jeg var også ute og kjørte i går, men var heldigvis ikke så langt. God fredag🙋🏼‍♀️

      1. Ja dagen ble veldig innholdsrik, hvor vi fikk gjort veldig mye, spist god mat og sklei hjem til Oslo på isen. Det var langt fra ideelt å kjøre, men heldigvis så kjørte de aller fleste rolig og fint. Klems 🤗

    3. Sponvika må jeg sjekke via nette. Høres bra ut med god mat og sikkerhet god kundeservice. Håper det er siste rest av vinter vi har nå. Nå har jeg endelig bytta bank. Det er best for min del. Ting forandrer seg med tiden. Ha en fin dag.

      1. Sponvika ligger så nære svenskegrensen man kan komme, og er vel et sted som er mest hyggelig å besøke om sommeren ettersom det ligger nede ved sjøen. Ja håper virkelig at dette var det siste vi så av vinteren på denne side av sommeren. Ha en fortsatt fin fredda.

    4. Ergerlig at dere skulle få sånt vær på turen, – ikke noe gøy å kjøre når det er glatt! Jeg var avgårde på blodgiving igår, men var heldigvis ikke så ille å kjøre her og var bare 2-3 mil én vei. Maten dere fikk så utrolig god ut, og litt av hvert dere fikk gjort også!👍 Ha en fortsatt fin fredag! 🤗

      1. Veldig synd at snøværet kom i går, men ikke så mye å gjøre med det dessverre. Heldigvis gikk turen hjem grei 😊 Ikke noe å si på maten og resten av dagen. Skal dra tilbake til Sponvika når sommeren kommer tenker jeg, for da kan man sitte ute på brygga å spise når det er fint vær. Ha en fortsatt fin fredda 🤗

        1. Jeg så på kartet at det ligger like ved svenskegrensa. Det er sikkert fint der om sommeren, og da kan du kombinere det med en tur over til Svinesund/Strømstad. 👍

          1. Jeg har vært i Sponvika om sommeren hos fetter og kona, men aldri nede ved Vertshuset. Til sommeren skal jeg garantert ta en tur ned dit, om det er fint vær. Å ja, da blir det nok også en tur over til Nordby Shopping 😉

      1. Maten var helt fantastisk, og Vertshuset ligger helt nede på brygga så det blir fint å sitte der på våren og sommeren 😊 Ha en fortsatt fin fredagskveld 🤗

      1. Det var både en spennende og interessant dag for oss alle sammen, som ble avsluttet med veldig god mat 😊 Det var skikkelig pyton å kjøre hjem igjen, og jeg kunne ikke slappe av før bilen sto i garasjen. Ha en fortsatt fin freddagskveld 🤗

    5. Jeg måtte sjekke hvor Sponvika var. For det minte meg mistenkelig om det jeg trodde lå i Sverige. Men det er faktisk i Norge ja 🙂 Så ut som deilig mat 🙂

      1. Ikke så merkelig at du trodde det, for det Sponvika ligger veldig tett på svenskegrensa. Får du muligheten til å besøke Vertshuset, så må du smake på maten. Sommeren er nok den beste tiden for det ligger jo nede ved sjøen. 🤗

      1. Det går ann å dra på Styreseminar, når man får så mye god mat i flere omganger 😋 Det var ekstremt slitsomt å kjøre hjemover, for jeg kunne ikke slappe av et sekund. Vi får håpe at det var det siste vi får se av så mye snø før våren og sommeren kommer. Klem 🤗

      1. Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med å kjøre på vinterføre, men bare holka var var noe annet. Veldig godt når Forden sto parkert i garasjen igjen. Ja vettu, den maten var noe for seg selv. Først deilig fiskesuppe med blåskjell, og senere den middagen. Vi kommer nok til å dra tilbake til Sponvika Vertshus en annen gang også. Kanskje i forbindelse med en svensketur. Klem 🤗

    6. Så artig at du var i Sponvika. Har vært mye der den tiden mine foreldre bodde der, og når vi dro ut med båten ved siden av vertshuset i Sponvika. Et fint sted!
      Kjedelig at dere ikke er helt ferdig med snøen enda. Her er det heldigvis bart. 🙂

      1. Det er veldig fint i Sponvika, og jeg har jo vært en del der på besøk til fetter Ivar og kona, men aldri nede ved Vertshuset. Kan tenke meg at det er fint der om sommeren, hvor man også kan sitte ute. Snøen har nå endelig forsvunnet igjen, og vi har hatt et par fine vårdager igjen. Klems 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg