Dette kunne ha gått riktig galt 🙈

 

Image by Jill Wellington from Pixabay

Hei og god mandag!

Ute er det en trist høstdag med regn og litt vind, og etter det jeg har sett skal vi ha samme type vær i noen dager. Temperaturen nå på formiddagen er på +9,3C.

Jeg fortalte jo at rosen jeg har på balkongen har skiftet farge fra hvit til rød oransje, nå som den har kommet med nye knopper og blomster. Har jo lurt litt på hvorfor det skjer, og måtte google litt. Det kan være flere årsaker som sykdom (noe jeg ikke tror det er), så kan det være at det opprinnelige rotsystemet på den har blitt podet. Altså at den i utgangspunktet startet opp som rød oransje, og så har de podet på en hvit blomst. Når de hvite dør og nye blomster kommer, vil planten altså komme med originalfargen. Så er det en tredje forklaring, nemlig temperaturen hvor rosen kommer med sterkere farge når det er kjølig og midt på sommeren når det er varmt vil den komme med en lysere farge. Hva som er tilfelle med den rosen jeg har, vet jeg neimen ikke. Jeg heller litt mot forklaringen om poding 🤔

Hvordan er det med skulderen og kroppen i dag? Etter en totalt lat dag i går har begge kommet seg betraktelig, og jeg føler at energi nivået har steget ganske bra. Ikke 100%, men skal vi si 75% så er ikke det langt unna.

Da jeg var å handlet sist skulle jeg kjøpe brød, og endte opp med et som var varmt som ikke kunne skjæres opp i butikken. Helt greit tenkte jeg, for jeg har jo maskin hjemme som jeg kan bruke. Først i går dro jeg den fram for å få skjært opp brødet. Jeg er nemlig ikke så god på skjære brød med kniv. Blir jo alltid så skjevt og rart. Maskinen fungerer sånn at man må holde inne to knapper for å få skjære hjulet til å gå rundt som en sikkerhet, og så er det bare å gyve løs. I går var det veldig vanskelig å koordinere høyre og venstre hånd, så det ble bare tull i begynnelsen. Når jeg endelig fikk taket på det, var jeg litt uoppmerksom et øyeblikk å holdt på å få den ene fingeren inn i maskinen. Kunne fort ha blitt det rene blodbadet, hvor jeg endte opp med en veldig skadet finger. Det gikk heldigvis bra denne gangen, og jeg tror det er tryggest at jeg bruker maskinen i butikken heretter 🙈.

Jeg hadde først tenkt meg ut en tur på formiddagen, men ombestemte meg og skal heller få unna litt småtteri her hjemme i stedet.

Håper du får en fantastisk mandag 🥰

 

12 kommentarer
    1. Vedlig regn og gråvær i dag, skal ut på butikken en tur jeg. Har fri og har gått tur nå, deilig å gå.
      Ja, uff – vi hadde sånn maskin da vi var gift og bodde i blokk husker jeg. Den kom aldri med på flyttelasset hit til Kråkerøy.
      Maskinen var ekkel, og husker vi snakket mye om den maskinen – den gikk på skroten. Mamma og pappa hadde og en sånn maskin og pappa brukte den alltid. Både på brød og også på kjøtt (flesk og sånn) ..Han hadde kontroll, men jobbet jo mye med andre farlige maskiner også i arbeidet sitt.

      Få den vekk…skummel! God klem..

      1. Ja jeg tror nok at Fretex kan komme til å få maskinen, for den er litt skummel å bruke. Jeg ble så inspirert av deg og klutene du strikker, at jeg tok meg et dykk i kisten med garn. Der fant jeg faktisk flere nøster med bomullsgarn, så nå skal jeg lage en klut på frihånd som jeg tar med på strikkekino i kveld. Klem 🤗

    2. Fint med en slik maskin på butikken hvor man kan skjære opp brød. Heller ikke min greie det der. Det regner ute. Dro hjem først etter jobb, spiste og dro ned til byen igjen. Måtte levere bøker på biblioteket og hadde noen små ærend men to kort tid så jeg dro opp med samme bussbillett. På onsdag skal jeg faktisk på boklansering på Austad gård ca 1 km herfra, det er ei faktabok som heter Ekte gjenferd. Og på Austad Gård er det visst ei gammel dame som viser utro menn. Blir en spesiell aften, har besøkt stedet mange ganger i andre sammenhenger, hele gården er fra 1600-tallet. Ha en fin kveld.

      1. Det er nok best å bruke maskinen i butikken, og la den jeg har bare stå i skapet. Så spennende med boklanseringen, det må du fortelle mer om når du har vært der. Ha en fortsatt Fon kveld.

    3. Spennende med roser som skifter farger.🤩
      Godt at det gikk bra og at du ikke skjærte deg på maskinen. Det kunne gått riktig galt.
      Hva en fin høstkveld!🍃🍂

    4. Vi baker brød selv, så en slik maskin er ofte i bruk her, – skjærer opp hele brødet, putter skivene i fryseren og tar opp etterhvert som vi trenger. Hjemme ble den også mye brukt til å skjære opp pålegg. Veldig kjekk, men viktig å passe seg. Likte så godt den nye fargen på rosen din, og jeg vil også tro det er pga. poding. Jeg har vært hos tannlegen idag, og måtte bore ett hull. Det var under en plombe og hadde blitt så stort at jeg står i fare for rotfylling.🥺 Får se hvordan det utvikler seg….

      1. Baker man selv er det nok praktisk med en sånn maskin, også til pålegg. Tror allikevel ikke jeg kommer til å bruke den så ofte heretter. Jeg syntes også at den nye fargen er fin, mye finere enn den hvite. Det er nok mest sannsynlig at podingen er forklaringen. Huff da, håoer du slipper rotfylling, for det er litt mer jobb. Ha en fortsatt fin kveld, klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg