Det vokser og gror – oppdatering 🌱

Heisann og hoppsann!

I fjor sommer og høst hadde jeg så mange Coleuser at jeg visste nesten ikke hvor jeg skulle gjøre av dem alle sammen. Etter hvert gikk de dessverre over til de evige grønne enger så nær som en av dem. Jeg har i mange år ønsket meg Gloxinia på knoll, men hadde ikke funnet det. I fjor derimot fikk tak i to knoller, takket være tips fra min bloggløse venninne Hanne Beate.

Stikling av den siste Coleusen min

Dessverre så takket den siste Coleusen også for seg for en uke siden, men jeg klarte heldigvis å ta av 3 stiklinger og satte dem i vann. Jeg husker ikke hva denne sorten heter, men den er av den mest delikate av sorten. Den er ikke alltid så lett å få til å vokse når den blir satt i jorden. Håper det går bra denne gangen, og i dag så jeg at alle stilkene hadde kommet med tynne lyse fine røtter. Av erfaring så skal den få stå lenge i vannbadet, sånn at jeg får et godt knippe med røtter innen jeg planter den om.

Gloxinia – Kaiser Friedrich

Av de to Gloxinia knollene mine er Kaiser Friedrich den minste av de to. Den produserte heller ikke noen blomst i fjor. Vi får se hvordan det går i år.

Gloxinia – Kaiser Wilhelm

Kaiser Wilhelm ble veldig stor og kraftig i fjor, men produserte kun 1 blomst. Jeg kjøpte begge to ganske sent på året, og fikk ikke plantet de så tidlig som jeg burde ha gjort. I år er jeg i rute, så vi får se om det er det som skal til for at begge to kan komme med blomster. Jeg er ikke så kravstor og blir ikke skuffet om det blir mange blomster. Kommer det 2 eller 3 på hver, er jeg overlykkelig.

Jeg har nettopp vært ute på balkongen og klippet vekk tørre blader og grener på Lavendelen og Potte-rosen. Lavendelen kjøpte jeg i fjor sommer, og den mer eller mindre glemte jeg litt bort i høst. Nå har den komme med mange nye blader nede på grenene. Om det bare blir blader eller om det også blir blomster også gjenstår å se. Potte-rosen er 3 eller 4 år gammel, men jeg har mine tvil om det kommer noen blomster på den i år. Den skal få stå utover våren så får vi se hva som skjer. Blir det ikke noe ut av den, kommer jeg til å bytte den ut med en ny rose eller bare sommerblomster.

I mens jeg holdt på å renske ute på balkongen, satt Nøtteliten utenfor å hentet fram godsaker fra fuglemateren. Den enset ikke meg som holdt på å romstere inne på balkongen…, begynner vel å bli vant til meg tenker jeg 😉

 

 

12 kommentarer
      1. Jeg har en hel familie med ekorn oppe i skogen, men det er for det meste det store mørkebrune som kommer hit. Greit at det ikke blir for tam, for der ikke sikkert alle er like snille og vennlig mot den som jeg er. Ja jeg håper virkelig at stiklingene klarer seg, og resten av det som er på veg også klarer seg. Oppdatering kommer senenre 😊

      1. Jeg er så heldig at jeg hele Familien Nøtteliten her, mamma, pappa og 3-4 store unger. Det er mest det største, som er ganske mørk i pelsen, som kommer på besøk. Ja det blir veldig spennende å se om alle de små plantene kommer til å klare seg 😊

    1. Artig med stiklinger og spiring. Jeg blir mye borte i sommer, så dropper å prøve på slike vanskelige prosjekter… 😀 Men ripsbuskene grønnes og trives på terrassen. 🙂

      1. Jeg har nedskalert ganske mye når det gjelder stiklinger dette året, for det kan bli litt vel mye å passe på. Det holder med de jeg har, og det skal bli spennende å se hvordan de klarer seg. Ikke så lett å ha mye sånt om man ikke skal være hjemme, eller har noen til å se etter det 😉

      1. Ja ekornet kommer hver dag, og når den ikke går løs på fuglemateren så sitter den på vannbrettet å kikker inn eller løper rundt i tujaen utenfor soveromsvindu. Akkurat denne Coleusen kan være litt ugrei i det man flytter den i jord. Mistet flere stiklinger i fjor, men håper det går bedre denne gangen. Ha en fin mandag, klem 🥰

    2. Så bra at begge knollene kommer igjen iår, og mye større sjanse for blomster når du har fått satt de i gang så tidlig. 🥰👍 Jeg hadde flere lavendel-planter et år, men ingen overlevde selv om de sto frostfritt 😝 Jeg får prøve igjen iår, for de er så fine. Håper Coleusen klarer seg, – godt du fikk tatt noen stiklinger. 🤞💕 Kos med Nøtteliten da! 🐿️

      1. Jeg krysser fingrene for knollene produserer litt flere blomster dette året, og som du sier så er nok muligheten der nå som de allerede er i gang. Den lavendelen jeg har på balkongen var en sort jeg ikke hadde hatt før, med små lyse lilla blomster. Jeg har prøvd med favoritten Sommerfuglelavendel, men den klarte seg ikke over vinteren. Jeg håper at Coleusen også kommer til å klare seg, og det kan nok gå veien om jeg ikke har hastverk med å plante den i jord. Akkurat denne trenger et godt knippe røtter først. Hihi, ja Nøtteliten har allerede vært her, hørte den før jeg sto opp i dag 😊

      1. Om jeg er så flink vet jeg nå ikke, men jeg syntes det er gøy med blomster og planter. Jeg har en hel familie ekorn her i skogen ovenfor, men det er nok det største av dem som kommer mest på besøk 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg