Det vokser og gror 🪴

Coleus avleggerne mine

Heisann og god formiddag!

Ute snør det jevnt og har gjort det i hele natt, og jeg våknet av at vaktmesteren var ute med snøfreseren sånn at det gikk ann å komme fram. Temperaturen ligger på -0,3C.

Jeg våknet med snufsete og dett dese i dag, og veldig slapp i kroppen. Det kan forklare hvorfor jeg har vært så trøtt å sløv de siste dagene. Jeg er ikke glovarm i pannen, men litt feber har jeg allikevel. Skal ta det litt med ro i dag, for jeg har noen ting jeg skal i slutten av uka som jeg ikke vil gå glipp av!

For en stund siden tok jeg og toppet en Coleus som var i ferd med å takke for seg (de med grønne og burger blader til høyre på bilde). De har nå fått lange fine røtter, og er mer eller mindre klare til å plantes i jorden. I forrige uke toppet jeg den Coleusen som var mørk burgunder da jeg kjøpte den + noen topper fra en grønn. De har så vidt begynt å få røtter, så jeg må nok vente litt med å plante dem. Begge de to plantene jeg tok stiklinger av ser ut til å klare seg bra, og det er jeg veldig fornøyd med.

Jeg har en Aloe Vera som har vokst seg ut av potten sin, som også må pottes om ganske snart. Jeg har ingen potter som passer til den, så jeg må innom et hagesenter for å kjøpe det. Vel jeg har egentlig, men den er ikke drenering i bunnen og ikke helt ideell å bruke.

Kristtorn lever fortsatt 🥰

Jeg vet ikke om du husker jeg fortalte at jeg kjøpte en Kristtorn før jul. Vel, jeg gjorde det og den så ut til å trives ganske lenge, men så begynte den å kaste bladene å så ordentlig trist ut. Jeg ville så gjerne at den skulle klare seg, for jeg har ikke hatt noe hell med Kristtorn tidligere. Så jeg tok å klippet den ned ganske mye, og litt etter litt kom det nye skudd. Jeg hadde lest et eller annet sted at Kristtorn ikke liker å stå i vann og at man må være forsiktig med vanningen. Så i stedet for å vanne den med vannkannen, har jeg rett og slett sprayet jorden hver dag. Det ser ut til å fungere og den ser ut til å trives veldig godt.

Den har en liten edderkopp boende et eller annet sted, som hele tiden spinner vev rundt bladene. Du kan se det til høyre i potten. Jeg fjerner spinnet daglig, men hver morgen er det tilbake igjen. Jeg har sett edderkoppen en gang, men den stakk av å gjemte seg før jeg fikk tak i den. Mistenker at den har bosatt seg i jorden, for jeg kan ikke se den på bladene. Burde kanskje potte den om og undersøke jorden, men jeg har ikke turt å gjøre det enda. Planen er å plante den ut i bedet etter hvert, om den klarer seg fram til våren 🪴.

Der kom Vinja å sa fra at klokken nærmer seg 11 og det er på tide å fylle opp matkoppen med våtfór, og jeg må pusse nesen igjen for endte gangen.

Håper du får en fantastisk mandag 🥰

10 kommentarer
    1. Så moro at det har kommet nye skudd på Kristtorn! Artig når man får til planter som holder på å stryke med. 🥰 Fine stiklinger også! Plantene trives bedre når det har blitt lengre dager, og du er flink til å stelle med de!👌Her kommer det også snø idag, – kunne gjerne ha blitt vår isteden. Ønsker deg en fortsatt fin mandag! 🤗

      1. Ja jeg er ekstra fornøyd at Kristtorn trives, for den er ikke de letteste til å få til inne. Den trives jo best ute. Jeg hadde tenkt å potte om så jeg fikk mange planter, men tenker at de som nå står sammen i vann skal få stå sammen i potte også. Snøen laver fortsatt ned, og vaktmesteren er ute for andre gang og freser bort snøen. Vi må nok vente litt til på våren ser det ut til. Klem 🤗

    2. Artig når det danner seg røtter og det kommer nye skudd. Jeg har også en aloe vera-plante som har formert seg. Jeg hadde én, nå har jeg tre. 😀 I tillegg har mora mi, svigerinna og tantebarnet mitt fått avleggere, som trives på landet 😀

      1. Ja det er veldig gøy når det begynner å gro, og man får nye planter. Aloen min er megastor, så når jeg potter den om skal jeg plukke av de småplantene som har kommer opp ved siden av. Beholde en og gi bort andre. Klems 🤗

    3. Du er flink med blomster.🤗👌🏻
      Morsomt at du klarte å få nye skudd på Kristtorn. Håper det snart blir vår og sommer, så du kan begynne å plante dem ut.🤗

      1. Jeg prøver så godt jeg kan vettu 😊 Jeg er veldig fornøyd med at Kristtorn ser ut til å klare seg og kommer med nye skudd. Den er nesten umulig å få til å overleve inne. Klems 🤗

    4. Det spirer hos deg!
      Håper kristtornen holder seg så du får plantet den ut 🙂 Den edderkoppen… hmmm litt grønsåpe i vannet kanskje gjør susen? Sikkert et gammelt kjerringråd… 😀

      1. Jeg krysser fingrer for at den holder fram til våren 🥰 Moren min brukte grønnsåpe for å fjerne utøy, men om de ikke virket blandet hun i salmiakk i vannet. Det pleide å virke uten at plantene tok noe skade av det. Klems 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg