Det vokser og gror 🌱

Heisann!

Som jeg har fortalt før, så er det mange planter her i Casa Fres og Knurr, og flere skal det bli. Ikke sånn og forstå at jeg skal kjøpe flere, nei da jeg har en del stiklinger som står i vann for å produsere røtter.

Om det var i 2022 eller 2021 er jeg ikke helt sikker på, men i et av årene kjøpte jeg nå i alle fall en Gullranke som ikke var så stor. Trodde den ville spre seg og komme med flere blader og stilker fra roten, men det skjedde ikke. Den hadde bare en stilk, som ble lenger og lenger. Tidligere i år klippet jeg av mye av stilken, og satte den ned rundt morplanten i håp om at den skulle produsere røtter. Det skjedde ikke, og bladene ble bare slappere og slappere.

For et par uker siden tok jeg opp igjen den lange “Stiklingen”, og klippet den opp før jeg satt den i vann. Det tok ikke lang tid før bladene kom seg, og nå har alle sammen produsert en liten rot. Litt tidlig å plante stiklingene i jord, så de får stå i vann en stund til. Veldig fornøyd at jeg klarte å redde dem til slutt 🥰

Denne over her kjøpte jeg som miniplante for flere år siden. Greia med den var at det etter hvert bare var masse blader på toppen av de to lange stilkene. Så forrige dagen tok jeg like godt å klippet av toppene. Jeg så nemlig at det hadde begynt å vokse ut små skudd langs begge stammen, så nå får vi se hvordan det går.

Alocasia (Elefantøre) er den siste planten jeg kjøpte, og jeg trodde at den hvite utveksten var et nytt blad. Så viser det seg at det er en blomst som kommer. Planten burde egentlig ha blitt pottet om, men nå får jeg heller vente til blomstringer er over. Kan hende at det hadde gått greit allikevel, men jeg tar ikke sjansen.

Da jeg var på OBS i går så jeg at de allerede solgte Amaryllis, men det er litt tidlig å kjøpe det nå. Blomstene ville ha kommet lenge før jul, og det er jo da jeg vil Amaryllis. Når den tiden kommer skal jeg kjøpe to stykker, som jeg alltid pleier å gjøre.

10 kommentarer
    1. Det er så artig med planter og du får de til, ser det ut som. Spennende med den stammen, det kan se ut som den blir full av blader etter hvert. Satte du toppen ned i vann også?

      1. Jeg prøver så godt jeg kan, og ofte går det veien 🥰 Nå som jeg har klippet av toppen, tenker jeg at skuddene nedover stammen har en sjanse til å klare seg. Jo da, jeg satte toppen i vann, men tror ikke den klarer å produsere noen røtter.

    2. Gøy å ta stiklinger og “lage” flere planter! Jeg har begynt å ta stiklinger av praktspraglene mine – ga nettopp en “ny” til ei venninne som hadde bursdag! Klem <3

      1. Det er veldig gøy å prøve å få til nye planter, og spesielt når det lyktes 🥰 Coleus/Praktspragle skal jo toppes innimellom, og det er en fin måte å få nye planter på. Jeg har to stykker nå som jeg akkurat har satt i jord. Har ikke bestemt om jeg skal ha de selv eller gi dem bort. Klems 🤗

    3. Gøy med stiklinger og produsere egne planter. Noe kommer frem og noe blir det aldri noe av.
      Men man må prøve seg frem. Ser ut som det var mye fint her hos deg nå. Alltid gøy med innlegg om dine planter synes jeg.
      Klemmer…🥰

      1. Jeg syntes det er veldig gøy å ta stiklinger for å få nye planter, og noen er enklere enn andre. Gullrankene er ikke så vanskelig, men det var dumt å sette de rett i jord først. Nå vet jeg til en annen gang at vann er bedre, inntil røttene kommer. Syntes alltid det er gøy å skrive om plantene mine, selv de gangene det ikke går så veldig bra også. Ha en fin mandag 🤗

      1. Røttene blir litt lenger for hver dag som går på stiklingene, så dette går nok veien. Jeg krysser fingrene for at treet også kommer seg etter hvert. Den er en vanskelig greie å få til 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg