Det holdt på å gå helt galt i går….

Bildet er tatt av Pete Linforth fra Pixabay

Huff-a-meg!

I går da jeg var på veg hjem fra strikkekaféen i går skjedde det noe som kunne ha fått fatale følger, men heldigvis ikke gjorde det.

Jeg kjørte på motorveien og trafikken gikk radig mellom 80 kmt og 90 kmt. Litt rykk og napp var det jo ved påkjøringsrampene, men sånn er det alltid. Ikke så langt unna der jeg skulle svinge av måtte jeg nyse å bremset ned, sånn at jeg fikk enda større avstand til bilen foran enn jeg allerede hadde. For vi vet jo hvor vanskelig det er å holde øynene åpne når vi nyser og da kan jo alt skje. Det kom et serienys på 3-4 stykker, og det var helt umulig for meg å holde øynene åpne. I det øyeblikket blir det bråbremsing foran meg, og jeg ser med en gang at jeg ikke har sjans til å stoppe i tide. Det er heldigvis et kollektivfelt på min høyre side, og enda mer heldig så lå det ingen der. Jeg fikk slengt bilen over i siste liten, og klarte å unngå å kjøre rett i baken på bilen foran. Hadde jeg gjort det ville det ha blitt et kraftig smell. Jeg trodde at hjerte skulle hoppe ut av halsen og ble helt uvel i hele kroppen….

På den tiden av dagen er det normalt fult av busser og el-biler i kollektiv feltet, så jeg var utrolig heldig. Jeg satt å tenkte på det i hele går, hvor heldig jeg var og hvor ille dette kunne ha blitt. Hadde jeg ikke hatt så god avstand til bilen foran, ville jeg aldri klart å manøvrere unna i tide.

Så folkens hold god avstand i trafikken, for det er ikke sikkert du har tid til å bremse eller i det hele tatt tenke på å redde situasjonen.

28 kommentarer
    1. Ble uvel av å les det jeg..Så ekkelt…
      Og du handlet raskt..Plutselig må man nyse, hvordan unngå det egentlig..Farlig sammen med bilkjøring.
      God klem fra meg.

      1. Det var en skummel opplevelse, som heldigvis gikk godt denne gangen. Nesten umulig å holde seg for å nyse, og ikke noe særlig at det kommer mens man kjører bil. Klems 🤗

    2. En guffen opplevelse det der. Ting skjer fort så slikt noe sitter lenge i. Men godt at det gikk bra. Ute er det sol nå men for litt siden snødde det som bare det men tror at sola blir sterkere for hver dag. Besøkte mor i dag og der la snøen seg på bakken men slik er det bare. Dro hjem igjen men den første bussen som kom gikk til Asker så jeg tok den. Da jeg kom på toget kom en fyr bort til meg og ville sende meg en link til en spørreundersøkelse om togturen. Bare tull og gå rundt med slikt på en helligdag. Så jeg fant på et mobilnummer – lokkemat var at jeg kunne vinne en gevinst. Når man opplever slikt på en helligdag lukter det svindel lang vei, tenkte jeg. Ha en fin kveld.

      1. Ja det var en ordentlig guffen opplevelse, som jeg er veldig glad for endte godt.
        Det snødde bra i hele går, men det hadde avtatt en del da jeg kom hjem igjen i går kveld. Jeg sier alltid nei når noen kontakter med for sånne spørreundersøkelser. Dels for at det tar alltid mye lenger tid enn de sier, og så har jeg rett å slett ikke lyst. Ikke sikkert det var noe svindel det du ble spurt om, men man vet jo aldri. Ha en fin Langfredag.

    3. Uff, så fort ting kan skje i trafikk 😱
      Jammen flaks at det ikke kom biler i den andre filen, og at du reagerte raskt nok ….huttetu. Skjønner du var skjelven resten av dagen. Veldig glad det gikk bra med deg…klem 🥰

      1. Det skal ikke mer et par sekunder vekk fra trafikken før man kan havne i en farlig situasjon. Jeg hadde veldig flaks på onsdagen, for det kunne gått veldig galt dette her. Det tok lang tid for meg å lande og senke skuldrene helt. Klem 🤗

    4. Ja, det med å holde avstand er veldig viktig. Jeg kjører ikke selv, men vet at det må være lang avstand fordi bremsing krever mye tid. Godt det gikk så bra 🙂

      1. Det superviktig å ha god avstand til bilen foran, og selv om man har det kan det allikevel gå galt. Jeg var ekstremt heldig om onsdagen, og veldig glad for at jeg hadde god avstand til å begynne med + at jeg bremset opp ekstra. Hadde jeg ikke gjort det, så hadde blitt et kraftig sammenstøt, huff 🙈

    5. Ofte ligger biler altfor tett opptil i høy fart, og jeg liker det ikke. Godt at du holdt avstand og at det ikke var noen i høyre felt. Ikke alltid lett å vite hva man skal gjøre sånn plutselig!

      1. Jeg er enig med deg, folk holder ikke avstand å ligger mange ganger tett opp i baken på meg. Jeg pleier å skremme dem ved å bråbremse kontrollert og gasse på, og det fungerer veldig fint. Jeg gjør det bare når det bart på veien, ellers ville det ha vært for farlig. Jeg var veldig heldig om onsdagen, for hadde det vært fult i kollektivfeltet hadde det gått veldig ille.

    6. Det var enda godt at det gikk bra. Viktig å holde avstand, ja. Jeg liker ikke holde igjen nys. Det err så mange år siden jeg sist gjorde det, at jeg har glemt hvordan det gjøres 😂

      1. Det er vel egentlig ikke bra å holde igjen nys, men når de kommer mens man kjører bil prøver jeg å holde igjen litt. Så om onsdagen hvor ille det kunne ha blitt… Heldigvis har jeg en veldig god reaksjonsevne blandet med flaks, så denne gangen gikk det heldigvis fint. Klems 🤗

    7. Ååå, fytti katta!😨
      Slike opplevelser er skikkelig ekle å oppleve. Ofte fører det med seg at mange krasjer, så det var sannelig mye flaks inne i bildet.
      Håper dagen i dag har vært uten slike opplevelser.😊

      1. Ja det var en ordentlig skummel opplevelse, som heldigvis gikk godt. Hadde jeg ikke fått stoppe ville det ha blitt en reell kjedekollisjon, med følger jeg ikke en gang orker å tenke på. Dagen i går ble heldigvis helt uten noe dramatikk, og det kjentes veldig godt 🥰

    8. Huff og huff da får man seg en skikkelig oppvåkner eller skrekk. Godt du kunne komme deg inn til høyre og ingen andre var i filen der! Skumle greier når man er ute og kjører.
      God påske til deg!

      1. Ja det kan man trygt si at det var, og jeg er så glad for at jeg har en god reaksjonsevne + en god dose flaks. Å kjøre på motorveien er ofte forbunnet med flaks, for mange kjører helt vilt med å bremse hardt når det ikke trengs eller gjøre noen andre ting som igjen får følger for trafikken. Nå skal jeg ikke skylde på andre, for vi har alle et ansvar når vi er ute i trafikken på å holde avstand og kjøre fornuftig. Ha en fortsatt fin Langfredag og påske 🐣

      1. Ja denne gangen var det godt å ha god reaksjonsevne og en god dose flaks. Tror ikke jeg hadde sittet her ellers. I dag er det påskeaften, solen skinner og jeg skal driste meg i butikken litt seinere… Der er det sikkert mange folk, som har gått tom for alt etter at butikken bare var stengt i 2 dager 😉 Håper du får en fin lørdag, klem 🤗

    9. Så godt at du reagerte så fort som du gjorde! Er jo så lett for. Har opplevd det selv med å nyse, og det er jo ikke så mye man kan gjøre for å stoppe det.

      Klem

      1. Jeg var utrolig heldig, og så glad for at jeg reagerte så raskt som jeg gjorde. Det å nyse når man kjører bil kan være farlig, men heldigvis så så er det ikke så ofte det skjer noe. Ha en fortsatt fin påske, klem 🤗

      1. Ja det var en veldig skummel opplevelse, og et bevis på hvor fort ting forandrer seg i trafikken. Uansett hvor nøye man er til å holde avstand, er det ikke alltid nok allikevel. Det gikk bra denne gangen, for dette ville ikke endt godt 🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg