Det gikk greit på Hageland, men etter det….

Heisann og god formiddag!

Ute blåser det en del, og tidligere i dag kunne jeg kan se blå himmelen og sol. Nå er det mer grått. Det kraftige regnet som nærmest fosset ned i går kveld og natt har passert. Temperaturen ligger på +14C.

At regnet fosset ned i går/natt er ingen overdrivelse, og i mørket så det nesten ut som en vegg. Her oppe hos meg på de Stormfulle Høyder, rant vannet for det meste forbi uten at gjorde noen skade. Gressbakken mellom blokken ovenfor og min er allikevel veldig våt å driver å tømmer seg for vann, og en liten bekk renner fortsatt ned mot sluket. Andre steder har de nok ikke vært like heldig som her.

Jeg kom meg ut av døra etter hvert i går, og kjørte rett bort til Hageland på Tveita for å kjøp en Fuktighetsmåler til plantene mine. De hadde en billigere en på Biltema, men jeg likte denne på bilde over bedre. Jeg fant det jeg skulle ha med en gang, og lot være å se på plantene de hadde. Stolt gikk jeg ut av butikken med bare det jeg kom for å kjøpe.

Som du ser på bilde så er det på tide å vanne denne planten i dag. Nå skal det bli slutt på å overvanne her i Casa Fres og Knurr 😉

Jeg måtte en tur innom en matbutikk også, og valgte å dra til Meny på Oppsal senter i stedet for ned på Bryn.

Når jeg kom til Meny sto fortsatt bordet med Calathea ved inngangen, og da klarte jeg ikke å stoppe meg selv. Så det ble en ny Calathea til samlingen 🙈. Det sto ikke hva den het på potten, og jeg har ikke fått googlet meg fram til noe navn enda. Når jeg kom hjem kjente jeg at den var knusktørr, så jeg lot vannet renne en stund over jorden og så lot jeg den stå over sluket å renne av seg før jeg satte den i en potteskjuler. Det var noen skadede blader som jeg klippet vekk. De hadde bare blitt stygge så det var ikke noe å ta vare på. Jeg har ikke ledig plass i noen av vinduene enda, så den har fått plass på stuebordet sammen med den andre.

Jeg sa i går at jeg skulle begynne på arm no 2 til Crush genseren, men jeg kom aldri så langt. Nakken og skuldrene var litt i dårlig humør, så jeg syntes det var greit å la dem hvile litt. I dag kjennes det bedre ut, så da skal jeg starte på armen.

Håper du får en fin søndag 🥰


17 kommentarer
    1. Som det regner…..
      Ser bilder fra Oslo, mer regn nå enn etter Hans. Nydelig plante altså, har ikke fått vært på Meny enda, men skal kjøpe. Og sånn vannmåler skal jeg se etter. Det var praktisk.
      Kos deg med dagen 🙂 klems…

      1. Ja i går natt og i går regnet det bra, og da jeg var ute å kjørte på ettermiddagen var det kø alle steder pga flom. Jeg har fortsatt ikke klart å finne ut hva den nye planten heter, men har fått mange gode forslag. Vannmåleren tror jeg må være månedens beste kjøp, og kommer garantert til å bruke den mye. Klems 🤗🤗

    2. Jeg tror det må være en variant av Calathea Roseopicta muligens, men du får google litt. Alle Calathea liker det varmt og fuktig, så en dusj iblant er fint. Uff, ja det kom masse regn igjen! Ser flere steder som er oversvømt nok en gang, men her bor vi også så høyt at vi slipper unna vann i kjeller osv. Det er heldigvis meldt sol imorgen, og håper det stemmer! ☀️

      1. Du kan være inne på noe der, og det var også det jeg fikk til svar på en Facebook gruppe jeg er med i også. Skal høre med de som jobber i blomsterbutikken på Bryn senter om de har noe forslag også. Jeg var ikke noe flink til å spraye plantene mine før, men begynte med det i sommer. Da jeg dro opp mot Lørenskog for å se til katten til Bestisen i går, var det kaos på veiene pga flom flere steder. Jeg bor også høyt, så sjansen for vann i kjelleren er liten. Det er litt skyer akkurat nå, men me blå himmel så kanskje vi slipper unna mer regn. Klems 🤗

    3. fin ny plante på deg ,og smart med den måleren :=) skal til på en jakkeerme jeg også ,strikker på en ny kofte/jakke er ikke inne i strikkemodus ennå ,det kommer nok når jeg er ferdige å ta vare på urter og plommer i hagen

      1. Tusen takk, veldig fornøyd med den nye planten 🥰 Ja en sånn måler er veldig smart, og det var jo bloggvenninne Mette som fortalte om det på sin blogg. Jeg fikk lagt opp til vrangborden på erme i går, og strikket et par omganger før jeg mistet lysten 😉

    4. Hører det er temmelig vått hos dere nå, ja. Jøss, fuktighetsmåler til planter? Det har jeg aldri hørt om. Kanskje jeg trenger en slik, eller flere… Bør man ha én per plante? Jeg har uansett bare tre igjen, etter en sommer med meget ustabil vanning. 😀

      1. Fugtighetsmåleren er super smart, og du trenger bare en. De skal ikke stå i jorden, men bare stikke den ned innimellom for å se om det er på tide å vanne. Jeg er jo så raus med vanningen, så jeg tror at det endelig blir slutt på overvanning her i gården 😉 Ja nå er det veldig vått enkelte steder her på Østlandet. I går var jeg oppe for å se til katten til Bestisen på Lørenskog, og det var totalt kaos med masse biler pga omkjøring. Der er det oversvømmelse og stengte veier flere steder. Håper det er det siste vi ser av sånne vannmengder nå ☔

        1. Så kjekt at det er nok med én fuktighetsmåler. Jeg regnet med det, for hvis ikke måtte i alle fall du hatt et tredvetalls… 😉 Din hadde sikkert vist et ganske høyt tall om du hadde tatt den med ut nå. 😀

      1. Ja nå er det ille med mer oversvømmelser enn når Hans kom feiende. Kjenner et par stykker som har fått vann i kjelleren for andre gang. Det er også vanskelig å komme fram enkelte steder også pga vann i veibanen. Noe jeg merket i går da jeg var ute å kjørte. Klems 🤗

      1. Jepp, jeg klarer ikke å gå forbi en fin plante jeg vettu 🥰 Den nye Calathea’n er veldig fin, og kommer med mange nye blader. Bare jeg finner ut hva den heter nå, så skal jeg være veldig fornøyd. Klems 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg