Den ultimate sommer sangen 🌞🐝🦋

Heisann!

Har du en sang som du rangerer som den ultimate sommer sangen? 

Min sommer sang er kanskje ikke hva du tror, for det er ikke en heftig poplåt fra jeg var i tenårene. Nei, det er nemlig “Svantes lykkelige dag med Povl Dissing”. For mange nordmenn er den kanskje mer kjent som “Om lidt er kaffen klar”

Det er en sang som minner meg om en lykkelig barndom, og frokostene sammen med mine foreldre en fin sommerdag. Mamma satt å spiste en skive brød med noe søtt på, og nippet til kaffen som var så tynn at man kunne se bunnen av koppen. Pappa leste Arbeiderbladet mens han blåste ut en sky av røyk fra rullingsen, og drakk sin kaffe som var noen hakk sterkere enn mammas. Samtidig som han informerte om at dagen var nå så mye lenger eller kortere enn dagen før. 

Den koksgrå radioen av merke Radionette sto oppe på kjøleskapet og var stilt inn på NRK hvor Reiseradioen var i gang, og ut strømmet lyden av “Svantes lykkelige dag”.  Etter som jeg husker, kan ha feil, så ble sangen spilt flere ganger i uken. Kanskje også hver dag 🤔 Kjenner at jeg av og til savner disse fine morgenene når jeg hører sangen i dag.

Så…, hva er din sommersang?

 

6 kommentarer
    1. Det er mange gode minner knyttet til Reiseradioen. Når jeg hører kjenningsmelodien, så tenker jeg sol og sommer med én gang. Hjemme hos oss hadde vi en rød Radionette Kurér, som man også kunne ha batterier i, så den ble tatt med ut iblant. Mange fine sommersanger, – fant faktisk ei side hvor folk hadde stemt fram sine beste reiseradio-sanger, og der er din favoritt også med: https://www.nrk.no/sommer/dette-er-tidenes-reiseradio-lat-1.11882303 Husker godt alle disse! 🐝☀️🦋

      1. Jeg husker også godt alle disse på listen, og de er gode sommerlåter alle sammen. Det var kanskje en Kurér vi hadde, husker bare at det var Radionette og vi kunne også bruke den på batteri. Så den var med på alle ferieturer vi hadde 🌞 Reiseradioen er jo ganske annerledes nå i dag, men jeg liker allikevel å høre på programmet om sommeren.

    2. Så koselig å høre om, ser det for meg – du formidler stemninga så fint. Min sommersang var “In the summertime” med Mungo Jerry. Da var det sommer 🙂 <3.

      1. Tusen takk, det var hyggelig å høre 🥰 Mungo Jerry og In the summertime er også en superfin sommerlåt. Tror jeg hadde den på et bånd jeg hadde laget til bilen en sommer. Det er også et minne, kassettbåndene i bilen som krøllet seg og noen gang satte seg fast i spilleren 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg