Den bare sto der, og nærmest ropte ut “Ta meg med hjem”

Alocasia (Elefantøre)

Heisann!

Ute er dagen godt i gang, og jeg kan se mer og mer blå himmel. Sola presser fram noen solstråler innimellom. Temperaturen var kjølig i dag med bare +6,7C 🥶

Det er ikke så lenge før jeg må sette på ovnene under vinduene, og det påvirker også de plantene som står rett over. Ikke alle er like happy for å få den tørre og sterke varmen mot seg, så jeg må nok flytte litt om på dem etter hvert. Det er det samme vært år, og jeg håper jeg ikke mister noen planter dette året på grunn av varmen.

I går ettermiddag dro jeg ned på Coop Xtra for å handle litt, og med en gang jeg gikk inn døra festet blikket mitt seg på hyllene med blomster og planter. Å helt på enden sto det en som nærmest ropte ut, ta meg med hjem… Selvfølgelig fikk den det, og nå står den på kjøkkenbordet ettersom det var den eneste ledige plassen. Det er en Alocasia – Elefantøre, og jeg tror det er den sorten som heter Ninja. Den ligner i alle fall. Har aldri hatt en sånn før, men har hatt lyst altså. Den trenger en større potte, men jeg lar den få hvile å venne seg til å bo hos meg før jeg utsetter den for det. Utrolig vakker, og bladene virker nesten semsket på oversiden 🥰.

Jeg la ut bilde av planten på FB i går, og fortalte at jeg ikke kunne la den være igjen i butikken. En i familien fortalte at hun hadde det på samme måten som meg, og ikke klarte å la være å kjøpe nye planter. Hun konstaterte at det måtte være en sykdom som vi begge hadde. Å det er mulig at hun er inne på noe der, hihi.

Stiklingene jeg flyttet fra jord til vann i går, har kommet seg og er ikke så slappe som de var i går. Kanskje dette går veien og jeg får mange nye Gullranke planter 😊.

Da var første koppen med kaffe drukket opp, og det er på tide å få i seg noe fast føde før jeg tar tak i resten av dagen.

Håper du får en fantastisk lørdag 🥰


8 kommentarer
    1. Så bra at du har plass til dine planter:) Jeg kunne tenke meg å ha plantene i en hagestua inne huset:) Men jeg har hagestua på veranda og det blir dyrt å ha varmeovn der:)

      1. Jeg har egentlig ikke plass til flere planter, men det er så vanskelig å ikke ta med en til når jeg ser en jeg ikke har fra før 🙈 Balkongen min er innglasset, og der hadde det vært fint å ha noen planter men jeg har heller ikke varme der. Å det må man ha, ellers så fryser jo alt sammen.

    2. Godt å kunne omgi seg med noen planter når alt visner utendørs. Alocasia danner knoller, så om den visner ned så kan den komme igjen på den måten. Jeg har ikke prøvd, men har lest om det, – du får sjekke litt. I natt var det kuldegrader her, men det var bare såvidt, så plantene ute har klart seg fint. Sol og vind idag. Kos deg med lørdagen!

      1. Jeg stortrives med mange planter inne hele håret, men litt ekstra nå som det ikke er igjen så mye ute. Det hadde vært veldig flott om Alocasia dannet knoll, og jeg skal følge litt med på den etter hvert. I natt har det vært kaldt her også, og da jeg sto opp ved 9 tiden var +0,7C og bare +17C inne. Så nå satte jeg på et par av panelovnene så jeg ikke sitter inne å fryser. Ha en fin søndag 🤗

      1. Jepp, de nærmest ber på sine grener om å bli med hjem, og når en er så svak for planter som jeg er klarer jeg ikke å stå i mot. Syntes denne var veldig fin, men må finne et annet sted å ha den enn på kjøkkenbordet. Klems 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg