Dag 8 i ferien – En dag hos Norsk Folkemuseum

Heisann sveisann!

Gårsdagen begynte litt grå, men plutselig så sprakk skyene opp og det ble et nydelig sommervær. Temperaturen har ligget på mellom +21C og +24C.

I går kom damene (Bestisen og jeg) seg til Norsk Folkemuseum, som egentlig var planen i forrige uke. Jeg møtte Bestisen på Helsfyr ved 11 tiden og så kjørte vi opp til Bygdøy. Vi dro såpass tidlig sånn at vi skulle få parkert bilen, og det var nok lurt for da vi dro derfra var det ikke noen ledige plasser igjen.

Gamle fine hus
En skoleklasse kledd i klær fra gamle dager
En Gråtass

Selv om jeg har vært på Folkemuseet flere ganger før, er det alltid noe nytt å se på. Det var lite folk der på formiddagen, og det var godt å slippe å gå i kø. Jeg elsker gamle hus, og koser meg virkelig når jeg går rundt å kikker.

Et par kalver som gikk å beitet
Litt hull i maskene, men allikevel i bruk

Jammen klarte jeg å fange edderkopp nettet, noe som ikke alltid er det letteste med mobilkamera. Studerte en stund på om jeg skulle ha med fotoapparat, men valgte det bort. Syntes mobilen tok gode nok bilder, og så var det mindre å bære på. Etter å ha gått en runde, stoppet vi opp en liten stund og kjøpte kaffe, vaffel og is med sjokolade. Jeg likte ikke smaken av isen så den spiste jeg ikke opp, men vaffelen smakte veldig godt og forsvant fort. Knær og hofter er ikke som de en gang var, så det var godt å sitte ned en liten stund å hvile.

Meg selv med sjokolade på haken, ved den gamle bensinstasjonen
Gamle hus fra Enerhaugen i Oslo
Damene tar seg en liten hvil i skyggen
Alléen inn til den Franske og Engelske hagen

Jeg tok mange bilder fra turen i går, men det kommer bare noen få i dette innlegget. Tenker at jeg lager et innlegg litt senere å viser flere bilder da.

Da vi hadde gått runden og kjente at nok var nok begynte det å bli ganske mange der, ikke det at vi gikk i kø altså. De fleste var utenlandske turister, og jeg hørte at de for det meste snakket med amerikansk aksent. Før vi dro måtte jeg innom toalettet, og inne på den båsen jeg var hang det en skulderveske som noen hadde glemt igjen. Jeg hadde tenkt å ta den med når jeg var klar, men innen jeg kom så langt kom eieren heldigvis å hentet den.

Jeg kjørte Bestisen hjem, men først dro vi innom Gigaboks på Metro og handlet. Jeg ville fylle opp med noen bokser med nudler, som er greit å ha i skapet om jeg ikke vet hva jeg vil ha til middag. Kjøpte også med noen frosne vårruller og en flaske med sursøt saus til. Det ble selvsagt med noe mer også, noe det alltid gjør.

Da jeg kom hjem var jeg sliten, og gikk ut på balkongen å satte meg å slappet av. Hode mitt var så fult av inntrykk fra dagen at jeg ikke orket å blogge, jeg begynte på dette innlegget med endte opp med å lagre det til i dag.

Håper du hadde en fin mandag 🥰

 

 

22 kommentarer
    1. Det er fint på Folkemuseet.
      Imponert over bildet du tok av spindelvevet. Jeg prøvde å få det til da jeg var på folkemuseet, men fikk ingen gode bilder. (Og nei, det er nok ikke mobilen men fotografen det er noe galt med.)

    2. Skjønner ut fra de flotte bildene at damene hadde en fin dag på Norsk Folkemuseum. Her i Trondheim har vi Sverresborg Trøndelag Folkemuseum, og dit er det også veldig fint og spennende å ta turer. Massevis av gamle, flotte bygninger med historie i veggene, i tillegg til utstillinger med gamle ting og tang både fra vår tid og foreldregenerasjonens tid.

      1. Vi hadde en veldig din dag på Folkemuseet, og det høres ut som både den hos deg og her har noe av de samme tingene. Så har vi jo også Maihaugen på Lillehammer, hvor det er enda flere gamle bygninger. Jeg liker å rusle rundt på sånne steder.

    3. Det er det fint – noe av det samme som på Maihaugen på Lillehammer. Det var godt med en dusj så nå skal jeg snart ut i skogen og jakte blåbær. Tar med meg en plastboks og en peller. Prøve meg på syltetøy, er spent hvordan det går. Fikk i meg 3 mandariner og litt is. Lager noe middag seinere i dag, mulig det blir fiskekaker eller joikakaker fra kiwi. Ha en fin kveld.

      1. Ja Maihaugen har mye av det samme. Var der for 7 år siden sammen med noen venner. Jeg kjøpte meg blåbær i forrige uke, men de smakte ikke det samme som de man plukker i skogen. De var greie på Chiapudding i alle fall. Ha en fin kveld du også.

    4. Det er så fint på Folkemuseet, men en stund siden jeg har vært der nå…kanskje flere ti-år. Ha, ha, denne tida altså. Husker vi satt der å tegna i en hel uke…eller var det to. Må ta meg en tur dit ved anledning. Håper du får en fin dag i dag…<3.

      1. Ja det er veldig fint på Folkemuseet, og får du sjansen er det verdt et nytt besøk. Da jeg gikk på barneskolen var vi der, og da vet at tegning var en av aktivitetene i tillegg til vi fikk innføring i livet på gårdene i gamle dager. Ha en fin tirsdag, klem 🤗

    5. Sååå fine bilder! Der er det skikkelig fint! Jeg har bare vært der en gang – på julemarkedet for noen år siden! Bør nok ta meg en tur til etterhvert 🙂

    6. Dit har jeg tenkt meg på torsdag, da begynner jeg ferien min! Tror aldri jeg har vært der jeg, men i sommer er det mange som har lagt ut bilder etter besøk der. Da fristet det med en tur før ferden går til fjells på fredag.

    7. Så landlig og fint det var der, og ikke langt unna Oslo sentrum! Jeg har faktisk aldri vært der, men nå fikk jeg lyst til å ta en tur! Jeg har vært på Maihaugen og andre folkemuséer, og synes det er så koselig med slike gamle hus.

      1. Ute på Bygdø er det veldig landlig rett opp fra motorveien. Om du lar deg friste til å dra, så går det båt fra brygga ved Rådhuset. Eller man lan ta bussen ut. Det er 7 år siden jeg var på Maihaugen, men kunne godt ha tenkt meg en tur til 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg