Dag 22 i ferien – roadtrip til Roseslottet

Heisann!

I hele går var det et nydelig vær ute, litt kjølig men allikevel behagelig luft på morgenen. Da jeg sto opp lå temperaturen på +13C. Utover dagen ble den høyere og det var ganske varmt uten at jeg sjekket temperaturmåleren. 

Det var på tide med en ny roadtrip, og Bestisen, kusinen og jeg hadde bestemt at den skulle gå opp til Roseslottet. Et sted vi alle har hatt lyst til å besøke, men ikke fått gjort enda. Hadde jeg visst at t-banen stoppet så tett på inngangen, ville jeg nok ha valgt å ta banen i stedet for å kjøre. Neste gang kommer jeg til å gjøre det, for det blir en neste gang. Det må bli det, for det var så mye å se og ta inn over seg at man må gå flere ganger for å få med seg alt. Tok mange bilder, og en del av dem kommer under her. Skriver ikke så mye om bildene…

Mentor for Roseslottet, Kjell Grandhagen

Dette er Kjell Grandhagen, som var mentor for Roseslottet. Han var generalløytnant i Hæren, med til sammen 43 år i Forsvaret. Fra 2010 til 2016 var han sjef for Etterretningstjenesten.

Malerier ved inngangspartiet

Humanismens stemmer
Kusinen, Bestisen og jeg i gang med å se og lese
Den Hvite Rose

Roseslottets navn er inspirert av den tyske ikke-voldelige motstandsgruppen Den Hvite Rose. De sentrale i Den Hvite Rose var en gruppe studenter fra universitetet i München, og en av professorene deres.

Den ukjente soldat
Utsikt over Oslo fra Roseslottet

Utsikt fra Ellinors Hus til Scenen
Kronprinsesse Märtha
Nordahl Grieg
Erik Bye
Lalla Carlsen
Leif Juster
Roseslottet fra utsiden

Den siste delen av utstillingen gikk nok litt fort unna for meg, for bena verket og så var jeg så innmari tissetrengt og måtte ut for å gå på toa, hihi. Syntes allikevel at jeg fikk med meg ganske mye, men som sagt så har jeg veldig lyst til å dra tilbake en gang til litt senere i høst.

Ingen av oss hadde vel spist så mye før vi dro, så det ble en pause på Frognerseteren hvor jeg bestilte meg et nydelig karbonadesmørbrød med løk og en alkoholfri øl. Vi satte oss inn i et av rommene som har utsikt over Oslo. Jeg er ikke så glad i å sitte ute å spise på grunn av vepsen, som alltid kommer å surrer rundt meg og stjeler maten min. Da vi satte oss ned var det stille og rolig, men så kom det inn en haug med mennesker som ikke praktiserte innestemme. Kjente at det ble litt for mye for meg, og var i grunnen glad for at vi snart skulle dra videre.

Når vi kom ned mot Smestad krysset hadde rush-trafikken kommet godt i gang, og vi ble sittende i kø, mer eller mindre, hele veien til Bryn-senteret. Var bare en snartur innom der for å handle litt, og bestille time til å fikse neglene mine.

Var ganske sliten etter at jeg hadde spist middag, så jeg endte opp med å sitte å halvsove i godstolen resten av kvelden. Tror det som stjal mest energi var all den høyrøstede praten fra de andre gjestene på Frognerseteren. Kroppen klarte seg helt utmerket, selv om det verket i leddene.

Var det en flott opplevelse, JA HELT KLART. Flotte malerier og veldig sterkt å lese historien til de som var portrettert. Har du ikke vært der, så burde du ta en tur om du har anledning.

 

10 kommentarer
    1. Utrolig flott at brødrene Sand har laget Roseslottet! ❤️ Å gå der og se bildene og lese tekstene, bidrar både til opplysning og ettertanke. Dessuten er det flott at de som bidro under krigen kommer fram i lyset. ❤️👍 Jeg var der ifjor sommer, og har tenkt å ta en tur til vinteren igjen, for å se hvordan det er der da med snø og lyssettingen. Veldig kjekt at det ligger så nære T-banestasjonen Frognerseteren.

      1. Ja her har de virkelig gjort en fantastisk jobb. Det er noe helt spesielt og gå rundt der oppe. Jeg skal også opp igjen, men tenker litt på senhøsten før kuldegradene kommer for å se hvordan det er når lysene tennes. Trodde faktisk ikke at det lå så nære t-banestasjonen, så neste gang får bilen stå igjen på stasjonen her nede og så blir det kollektivt opp.

    2. Du verden for en plass. Man opplever kultur, utstilling, flott utsikt og sikkert god mat. Og et er kort vei til marka som det sikkert er skiltet til. Har aldri vært der men når du viser frem slike bilder så er det bare og komme seg ditt. Endelig er det kveld er etter en dukkert i tjernet og pasta til middag. Det er 4 mnd til lille julaften i dag så ukene flyr unna. Fikk time hos fotpleier 30 august, det skal bli deilig. Høyre lilletå er guffen så det var av den grunn jeg bestilte time i dag. Mulig jeg tar en spasertur før puta kommer. Ha en fin kveld.

      1. Ja det er så flott der oppe, og så mye å mye å se på. De hadde ikke noe annen servering enn en kiosk på utsiden. Nordmarka ligger rett ovenfor, med mange turmuligheter. Så her kan man få med seg mye forskjellig. Jeg har fotpleie time neste uke selv, og det skal bli godt. Ha en fortsatt fin kveld.

    3. Så fint det er der og en fantastisk utsikt!🤗🤩
      Så bra at dere er flinke til å besøke slike steder. Da er man med på at de kan holde åpent og videreutvikle stedet. 😊👍🏻
      Man blir sliten av slike opplevelsesdager og ofte sier både føttene og resten av kroppen stopp før man har fått sett alt man har lyst å se. Da er det fint at det er såpass nært at man kan dra tilbake om ikke så lenge. Nyt kvelden!🤗

      1. Roseslottet ligger rett ovenfor Frognerseteren og ikke så langt fra Tryvann, med utsikt over hele Oslo. Det er flott sted med mye historie tilbake til andre verdenskrig, og det er viktig at folk kommer. De har foreløpig fått lov til å være der til 2025, så får vi håpe at det kommer nok til at de viderefører det. Om de vil selvfølgelig. Det gikk ganske bra med leddene i går, men noe smerter og stivhet ble det. Derfor var det greit med en hviledag i dag. Ha en fin kveld 🥰

    4. Så mange flotte bilder, jeg har heller ikke vært der – men det har jeg tenkt på i flere år i grunn. Til og med sjekket T-banen jeg..Så var det å komme dit da, så får bare hive meg rundt og besøke roseslottet tenker jeg.
      Skjønner hva du mener med støy, det er grunn derfor jeg spiser utendørs nesten hele året. Makter ikke dette, blir syk av det. Så jeg stormer til steder med varmelamper og at man kan sitte ute i hvetfall hvis det er grusom akustikk på stedet.
      Jeg er som røykerne, bare at jeg ikke tar en blås! Klem…

      1. Tusen takk 🥰 Det var meningen at vi skulle opp dit i fjor sommer, men da ble det ikke noe av. Du burde virkelig ta deg en tur, for det er så mange flotte malerier og sterke historier. Veldig greit om man kommer med toget, så er det bare å bytte over til banen. Tar bare 1-2 min å gå fra stasjonen. Jeg har bare blitt verre og verre med årene, når det gjelder støy. Hadde det ikke vært for vepsen ville jeg nok ha satt meg ute. Ha en fortsatt fin kveld, klem 🤗

      1. Bare hyggelig 🥰 Det er veldig spennende og sterkt å gå rundt der. Mange skjebner fra andre verdenskrig. Et sted som helt klart er verdt å besøke 😉 Ha en fortsatt fin kveld, klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg