Dag 1 i ferien – Turen gikk til Teknisk Museum

Heisann!

Gårsdagens værrapport: Det var grått på morgenen, så kom sola etterfulgt av litt regn før sola kom tilbake igjen. Gjennomsnittlig lå temperaturen på rund +23C.

Skulle ha skrevet dette innlegget i går, men jeg ble så trøtt at jeg orket rett og slett ikke 🙈

I går var det første feriedagen min, og som overskriften sier så gikk turen til Teknisk Museum ved Kjelsås. Sist gang jeg var der gikk jeg på barneskolen, og museet lå et helt annet sted enn det gjør nå. Jeg dro først opp å hentet Bestisen, og så skravlet vi så fælt at jeg ikke fikk kjørt av der jeg skulle å fikk en ekstra runde, men det gjorde ingenting. Parkeringsplassen foran museet var helt full, men heldigvis var det mange plasser på oversiden mot toglinjen.

Vi begynte her ved det store vannhjulet
Dette var nok en musikkmaskin for de rikte
Så vakre og forseggjort
Her var vi kommet til ting vi brukte for noen år siden

Det var så mye spennende å se på av både gamle og nye ting. Noe husker jeg at besteforeldrene mine hadde av platespillere ol. Jeg syntes ikke det var lenge siden jeg gikk rundt med både den gule bærbare kasettspilleren og CD spilleren, men årene går og det begynner faktisk å bli en stund siden.

Denne fikk meg til å tenke på Harry Potter
Lokomobil fra 1906, som var en mobil dampmaskin som de hadde på landsbygda. Den ble brukt til å drive treskemaskin og sag mm.
Denne hentet fram minner ❤️ Min første bil var en Boble 1965 modell, noen år yngre enn denne.
Husker godt denne modellen Volvo fra noen år tilbake
En sånn har jeg faktisk hatt, den var tung som bly pga av det store batteriet.

Jeg blir helt nostalgisk når jeg ser den gamle Bobla, for den første bilen min var faktisk det. En 1965 modell, som hørtes ut som den brekte når jeg brukte hornet. Den var som en sauna om sommeren og en fryseboks om vinteren, men jeg elsket bilen allikevel. Min aller første mobiltelefon, kjøpte jeg for 1 krone (noe de gjorde den gangen), men det var ikke en Motorola som på bilde. Nei, det var en grønn Siemens telefon som så omtrent like dann ut. Jeg måtte kjøpe et nytt og kraftigere batteri til den, for det som fulgte med varte kun i litt over 1 time. Det gjorde at telefonen ble veldig tung. Ting har helt klart gått fremover 😉

Møbler fra den gang jeg var barn
Kjøkkeninnredning fra noen 10 år tilbake
Da vi flyttet til Oppsal i 1966 hadde vi sånn kjøkkeninnredning, bortsett fra skrå overskap.
Her tok vi selfie som tenåringer

Jeg syntes det var ekstra gøy å se møblene fra “forrige århundre”, hvor noen av dem også sto i stuen hjemme hos oss. Da vi flyttet fra Lørenskog til Oppsal i 1966 var det stort sett den gule kjøkkeninnredningen i de fleste leilighetene. Vi hadde ikke de skrå overskapene som mange av de andre hadde. Jeg må nesten le litt når jeg ser den gode gamle fotoboksen, som var der vi tok selfie da jeg var tenåring. Problemet var at bildene ofte ble så grusomme at vi brukte en del penger før vi endelig fikk noen vi kunne godkjenne. Noen eksempler på grusomme fotoboksbilder finnes i fotoalbumet mitt 😜

Jeg tok mange flere bilder i går, men ikke alle ble like fine…

Etter å ha gått rundt i noen timer var hele kroppen gåen, så vi gikk inn på kafeen og spiste lunch og slappet av en stund.

Det ble en fin opplevelse med mye interessant å se på, og mimre om. Tenkte litt i forveien at det var mest for barna, men det var det ikke. Her var det noe for alle aldere, så jeg anbefaler deg å stikke innom en tur om du får muligheten 😊

 

14 kommentarer
    1. Moro å se bilder derfra, hadde glemt hvordan mye av det så ut og så er det så mye å se! Den gule kjøkkeninnredningen hadde vi da jeg var barn også, men ovnen og kjøleskapet på bildet hadde de maken til hos mormor/morfar. De hadde også noe lignende det blå kjøkkenet. Husker godt kjelene og utslagsvasken + varmeovnen i stua. Hihi, ja en slik fotoboksmaskin brukte vi, ble fire bilder mener jeg. Det var helst når vi trengte bilder til busskort, ID-kort, pass m.m. da vi gikk på skolen.

      1. Du får ta med deg junior dit en dag og gå rundt å kikke. Den blå innredningen hadde vi faktisk på hytta da vi hadde det. Det var så gøy å se det igjen. Ja det stemmer at vi brukte boksen til alt fra busskort til passfoto. Det er ikke så ofte jeg går på museum, men det ga mersmak 🥰

    2. Kjempeherlige og nostalgiske bilder du har tatt. Husker kjøkkeninnredningene der ja, bilene og ikke minst fotoboksen. Ble noen bilder fra slike bokser, og bildene ble av ulike art…. Enten så man sur og fæl ut som om bildet skulle være i straffergisteret. Det hendte man skrudde stolen i fotoboksen for lavt, og da ble det et tomrom øverst på bildet.

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk 🥰 Hihi, nei det var ikke så lett å få ordentlig bilder. Vet ikke hvor mange mislykkede bilder jeg har tatt. Det er mye minner som strømmer på når man går rundt på TM 😊

    3. Var en gang for noen år siden på samme sted sammen med noen venner. Så gikk vi ned til sentrum. Mye og mangt er forandret i årenes løp. Så nettopp en dokumentar på nrk.no om Trond-Viggo som nylig var 70 år, glimt fra mange TV-minner med han. Ute regner det og jeg er trøtt. Fikk tannlegetime på sms i går men den må jeg avbestille og skyve frem i tid så lenge som mulig. Må ta meg sammen med tannpuss. Middag og oppvask venter men det må jeg ta seinere i kveld. Fine bilder. Ha en fin kveld.

      1. Tusen takk 🥰 Ja mye har forandret seg de siste årene. Bare tenkt på data- og it-teknikken. Greit å passe på å gå ril tannlegen, selv om det er en dyr afære.
        Ha en fin tirsdagskveld.

    4. Dette var gøy og se og så mange flotte bilder, dette er nostalgi ja…og mange tanker kommer frem..
      Jeg har sansen for de møblene altså….og også slike kjøkken. Veldig fint…

    5. Mamma hadde HELT lik den kjøkkeninnredningen, og den var der til vi solgte huset ikke så lenge før hun døde, på sykehjemmet. HELT likt. Bare ble malt en gang. Men med de skrå og alt 😀 Samme vasken, samme langskapet. ALT!! Moro å se 🙂

      1. Jeg har vært inne i leilighetene til flere av den eldre generasjonen her, og en god del av dem har også den gamle innredning. Det er veldig gøy å gå rundt der å mimre 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg