Bloggen hadde fri i mens jeg feiret jul 🎄

Image by Gerd Altmann from Pixabay

Heisann og God Jul!

De siste dagene har vi virkelig hatt skiftende vær, først kraftig regnvær etterfulgt av snøvær, og i dag regner det. Temperaturen har variert fra varmegrader til -10C, og i dag grader +3,3C.

Bloggen har hatt en liten juleferie, da jeg valgte å ikke være så mye sosiale medier de siste to dagene. Det har vært godt å fokusere på andre ting enn å være “på” hele tiden. Jeg hadde en del ting å gjøre her hjemme som jeg ville ha ferdig til julen åpnet sine dører for fult, og jeg vet at om jeg finner fram PC’n så glemmer jeg både tid og sted….

På Julaften var jeg tidlig oppe og gjorde meg i stand, og dro ut allerede kl 11. Først gikk turen til Alfaset gravlund for å tenne lys for foreldrene mine. Jeg hadde ikke vært der siden i november, og måtte hakke fram lykter og planter. Det var så kaldt at lighteren jeg hadde med ikke virket med en gang, og måtte varmes opp. I mens jeg sto der å ordnet, var det noen som ropte navnet mitt. Det var barnebarnet til noen omgangsvenner av foreldrene mine, og hun er omtrent på min alder. Vi hadde ikke sett hverandre på veldig mange år, og ble stående å prate litt. Ble enig om å treffes igjen på nyåret 🤔

Før jeg kunne dra hjem hadde jeg et par andre ting som måtte ordnes, et som kommer i eget innlegg og så innom butikken å kjøpe noe jeg glemte sist jeg handlet.

Når jeg kom hjem hadde jeg god tid til å sitte ned å nyte en kopp kaffe og se litt på juleprogrammet på tv, og før ribba skulle settes inn i ovnen til damping. Den var ferdig og kunne tas ut å fjerne folien, å så settes inn igjen til siste steking akkurat i tide til at jeg kunne se på “Kalle Anka och hans vänner önskar god jul” Uansett hvor gammel jeg blir, så får jeg ikke julefølelsen før jeg får sett på det 🎅🤶

Ribba anno 2022

I år ble svoren sprø over alt, og jeg måtte plukke av noen å knaske på etter at jeg hadde tatt bilde av ribba, nam nam 😋 I mens ribba lå å hvilte seg kokte jeg poteter, surkål og stekte pølse og medisterkaker, og bare litt over kl 17 kunne jeg sette meg til bords å nyte den gode julematen.

Jeg storkoste meg med maten, øl og aquavit å satt lenge  bordet. Det er bare så synd at man blir så fort mett når man har så mye god mat…

Resten av kvelden satt jeg med Vinja i fanget å så på TV og slappet av å bare koste meg. For en gang skyld klarte jeg å holde skjemaet jeg hadde laget, for å bli ferdig med maten til den tiden jeg hadde bestemt. Ikke alltid jeg har blitt det og jeg har endt opp med å spise alt for sent, noe jeg er ikke fan av.

Planen var å ikke sitte så lenge opp på julaften, men klokka dro over midnatt med i alle fall 3 timer innen jeg kom meg under dyna…. 🙈

Så kommer det siste sitatet fra adventskalenderen:

“Du fortjener å ha det godt”
av Björg Thorhallsdottir

Jeg kommer på romjulsbesøk i bloggblokkene i løpet av dagen, for å se hvordan du har feiret jul. Ha en fortsatt fin 2 juledag 🥰

 


10 kommentarer
    1. 2 dag jul er her g min bror bursdag. Ute er det langt fra sommerføre. Etterpå skal jeg ta bussen ned til byen og gå over 2 broer. Skal møte min søster, kan hente deg skrev min søster i en sms. Men jeg tar tiden til hjelp, tar på meg brodder. Skal til Tranby til et lite famileselskap. Blir neppe mange og heller ikke lenge. Jula var grei den, så Tante Pose for første gang på noen år. Ble en skogstur med kakao i går, var jo skiføre men tenker at jeg må skaffe nye ski snart. Nå koker julepølsa som blir middag i dag. Etter det skal jeg rydde litt og reise ca kl 14. Ha en fin dag.

      1. Ikke akkurat utevær i dag, men godt å komme seg ut å få luft. Brodder må en nok ha, ellers blir det knall og fall er jeg redd. Du får ha en fin dag i familieselskap. Ha en fortsatt fin 2 juledag.

      1. Jeg var ute å kjørte i går kveld, og det var ingen dans på roser heller. Vel bilen danset litt innimellom, men jeg kom helskinnet hjem uten uhell. I tillegg så hadde jeg på meg brodder så jeg ikke sklei når jeg var ute og gikk. Ha en fortsatt fin 2 juledag, klem 🤗

    2. Godt å ha fri fra bloggen på slike dager og kose seg med alt som hører julen til. 🥰 Vi spiste det samme igår som på julaften (ribbe, medister og julepølse med tilbehør), og jammen blir man mett! Idag ble det pizza. Jeg var på en kjøretur idag, og det var skikkelig glatt, – måtte bare ta tiden til hjelp og kjøre forsiktig. Ha en fortsatt fin 2. juledag! 🤗🎄🌟

      1. Ja jeg bestemte meg før jul at i juledagene skulle bloggen få ligge, for ellers så tar den opp all tiden min. Jeg spiste medisterpølse og medisterkaker i dag, men jeg spiste de kalde på brød. I dag har jeg ikke vært ute, men i morgen skal jeg på middag og da håper jeg det ikke er like glatt på veien som det har vært i dag. Klems 🤗

    3. Deilig og fredelig julaften hos deg 😊
      Jeg kjørte hjem i går kveld og det gikk helt fint. I dag måtte jeg ikke ut med bilen heldigvis ❄ ❄.
      Ha en fortsatt fin kveld 🥰

      1. Ja her foregikk julaften stille og rolig som jeg liker det. Jeg må ut med bilen i morgen når jeg skal på middag, og da håper jeg virkelig at det ikke er så glatt lenger. Det har regnet i hele dag, men nå for litt siden begynte det å snø store putevar. Ha en fortsatt fin kveld du også 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg