Bestefars bue og pokaler er overlevert

Heisann!

Du husker kanskje at jeg fortalte at jeg fikk bestefars bue av den nye eieren av huset besteforeldrene mine bodde i. Fra før hadde jeg en del pokaler, et emblem og noen pins som han hadde fått etter å ha gått flere skirenn i voksen alder.

Min mormor hadde tidligere donert fela hans til museet Odalstunet, og jeg ville derfor donere det jeg hadde dit. Så jeg ringte til han som er museumskurator, som jeg hadde møtt tidligere for noen år siden og spurte om de var interessert. Etter et møte fikk jeg melding om at de gjerne ville ha de tingene jeg hadde. Vi avtalte derfor å møtes på fredag.

Thon hotel Opera

Vel meningen var at vi skulle møtes på fredagen, men da klaffet ikke planene våres. Så i stedet ble vi enig om å møtes på Thon hotel Opera på lørdag, kl 11. Jeg var ikke helt i form da jeg våknet, men jeg kom meg opp og fikk gjort meg i stand. Hadde først tenkt til å kjøre bil ned, men kom på at det var så dyrt i parkeringshuset i nærheten at jeg droppet det. Kjørte heller ned til t-banen og tok den ned, og ruslet bort til hotellet igjennom Sentralbanestasjonen. Jeg var 20 minutter for tidlig, så jeg sendte han en melding å sa at jeg var kommet.

Bestefars bue

Dette er altså den gamle buen til bestefar. Museet hadde allerede en bue, men ville selvsagt ha denne som er eldre. Om de kommer til å feste taglet eller om den stilt ut som den er vet jeg ikke. Glemte helt å spørre om det.

Bestefars pokaler

Dette er de pokalene, pinsen og merke jeg hadde liggende i skjenken hos meg, og som det var meningen at museet skulle ha fått for flere år siden. Vi hadde avtalt at jeg skulle komme opp til museet å levere dem, men av en eller annen grunn skjedde det aldri. 

Han ville gjerne se på tingene, men det var litt dumt å pakke de opp. Jeg hadde allerede tatt bilde av dem til bloggen som jeg viste fram.

Vi ble sittende å prate i litt over 1 time nede i resepsjonen. Jeg tror ingen av oss hadde planer om å sitte der så lenge, men vi utvekslet minner og historier fra Odalen å da gikk tiden så fort. Meningen var at han skulle ta en liten sightseeing runde før han skulle ta toget, men vi pratet så lenge at det ble ikke tid til det.

Jeg hadde tenkt til å gå meg en runde nede i Bjørvika før jeg dro hjem, men jeg var sliten så jeg droppet det. Det var mange mennesker på t-banen ned til byen, men på veg ut av byen som jeg skulle fikk jeg hele bakerste vogna alene det meste av veien.

Når jeg kom hjem begynte magen min å rumle, for jeg hadde ikke rukket å spise mer enn en Skyr yoghurt før jeg dro ned til byen. Så jeg laget meg en god lunch og slappet av en stund, før jeg gikk ut å ordnet med Hortensiaen og de andre buskene som jeg fortalte om tidligere i dag.

 

12 kommentarer
    1. Du verden det er vel kanskje ikke så ofte man har slike ting hjemme. Dermed er det godt at noen vil ta vare på det. Veit du hvor gammel buen er? Mulig din bestefar var musiker eller spelemann med folkemusikk som hobby? Fine premier det der men slike pins er vel egentlig ikke så gamle. Rundt OL i 1994 var folk ville etter slike husker jeg. Tannlegen venter i morgen og det blir halv dag. Resten av dagen går til etterdønningene av svindelforsøket jeg ble utsatt for, ble kaos og litt stress. Etter det skal jeg rydde leiligheten, tirsdag skal jeg og mine søsken rydde litt i huset i Lier, rydde kjeller. Lørdagen etter skal vi tømme lofte, visning blir 20.11. Blir neppe solgt i år og aner ikke hvor mye det går for. Mye kaos, rot og stress på mange måter nå. Nå trenger jeg en kopp kaffe. Ha en fin kveld.

      1. Bestefar var en kjent spillemann oppe i bygden, hvor han og broren ofte spilte til dans i helgene. Jeg har hatt pokalene her hjemme siden 90-tallet da bestemoren min døde. Har aldri snakket om at jeg har dem, for man vet aldri…. Jeg har selv pins jeg fikk da jeg gikk skirenn pÃ¥ barneskolen pÃ¥ slutten av 60 tallet og begynnelsen av 70 tallet, og bestefar sine var mye eldre. Pins eller merker som det kom lenge før OL. Ja det er mye stress nÃ¥r man blir utsatt for svindel, men det viktigste er at det blir ordnet opp i. Ha en fortsatt fin kveld.

    2. SÃ¥ flotte ting!
      Veldig bra at museet ville ha det, så blir det ikke bare liggende eller i verste fall kastet.
      Så kan andre også nyte synet av dem og du vet at det blir godt tatt vare på.
      Nyt søndagskvelden!🤗

      1. Tusen takk 🥰 Ja jeg var veldig glad for at de ville ha dem, for her lå i alle fall pokalene inne i skjenken. Å det hadde de gjort i mange år. Nå kan mange få glede av dem i stedet. Ha en fin søndagskveld du også, klem 🤗

    3. Så bra at tingene blir stilt ut på museum til minne om bestefaren din, og de tar godt vare på slikt for ettertiden. 🥰 Koselig med en prat om felles kjente trakter. Jeg har bare kjørt forbi Skarnes et par ganger, og kjenner ikke noe til området. Sist var når vi var på handletur til Charlottenberg.

      1. Ja jeg syntes at det var det smarteste å donere tingene til museet. Ikke bare tar de godt vare på tingene, men flere kan ha glede av dem. Skarnes er nok en liten by som de aller fleste bare kjører igjennom. Det har det for meg og familien også. Ha en fin mandag, klem 🤗

    4. Dere hadde nok mye Ã¥ dele, av historier og slikt. SÃ¥ fint at dette blir tatt vare pÃ¥. Husker en gang da jeg var lita, det hadde vært en sÃ¥ vÃ¥t sommer at da vi dro pÃ¥ ferie skulle vi finna sola. Og vi fant den…i Odalen :).

      1. I Odalen finnes det ikke fjell, så der fikk dere nok masse sol så lenge det var oppholdsvær 🌞 Ja jeg syntes det var viktig at tingene hans kom på museet, i stedet for å ligge bortgjemt inne i skjenken min. På den måten får jo flere glede av dem. Ja han jeg møtte kan lokalhistorien som jeg syntes var veldig fint å høre om, samtidig som jeg også kunne komme med noe han ikke viste. Klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg