Bakedag hos Casa Fres og Knurr

Heisann!

Ute er det en grå dag, men det har ikke kommet noe regn enda. Kanskje vi blir spart for det i dag, og så kommer det i bøtter å spann i morgen. Da jeg sto opp ved 9 tiden var temperaturen på knappe +13C, men nå er den oppe på 17,3C.

Jeg har sovet veldig godt i natt, og følte meg helt utvilt og i god form. Energinivået var oppe i de øvre rekker så det var klart for baking av boller 😊

Så fort jeg var ferdig med morgenstellet til Vinja, fant jeg fram alt jeg skulle bruke og satte i gang. Det går sjelden på skinner når jeg skal gjøre noe, og det første som skjedde var at batteriet i vekten var utbrukt. Heldigvis hadde jeg den typen jeg skulle bruke liggende. Første gangen jeg skifter batteri, og jeg har hatt vekten i sikkert 15 år. Det neste som skjedde var at jeg glemte melken og smøret på ovnen, sånn at den ble alt for varm og måtte putte kjelen i kaldt vann. Skulle bruke litt av den til å løse opp gjæren, og da kunne den ikke være for varm.

Kjøkkenmaskinen gjør jo jobben når alle ingrediensene var i bollen, og jeg lot maskinen gå lenge sånn at deigen ble fin og glatt. Etterpå la jeg over en plasthette og satte bollen på benken til heving i godt å vel 1 time. Å resultatet ser du over her. Etter at bollene ble trillet ut, lot jeg de heve i overkant av 1 time til.

Dette er sluttresultatet 😋 Deilige luftige boller, som ikke er for søte og som jeg helt glemte å ha kardemomme i. Allikevel er de gode, og det kan jeg si for jeg har allerede smakt på dem.

Jeg bruker samme oppskriften som når jeg lager Lussekatter, som jeg fant på en svensk siden. Deler oppskriften med deg her, så slipper du å spørre om det i fall du fikk lyst å prøve den 😉

Oppskrift på Annas Lussebullar (finnes også på köket.se)

50 gr gjær
5 dl melk
150 gr smør
250 gr kesella eller kesam
2 dl sukker
1 g safran (=1 poser) – droppes om man bare baker boller
1 ts salt
1 ts kardemomme
16 dl mel
rosiner til øyne på lussebollene

1 egg + ca 1 msk melk til pensling.

Smelt smør  og ha i melken å varm opp til 37 grader/fingervarmt

Smuldre gjæren i bakebollen, og løs den opp i deler av smør og melkeblandingen.
Når gjæren er løst opp has resten av smør og melkeblandingen i.

Bland deretter inn kesella, safran, sukker og salt og rør om.
Tilsett det meste eller alt melet, avhenger av hvordan “våt” deigen blir. Den skal arbeides til den er smidig.

La deigen heve under plast i 60 minutter, og det samme etter at bollene er trillet ut.

Lussebollene stekes i 5 – 8 minutter på 225 grader på midterste hyller i ovnen.

Lykke til 😊

Ønsker deg en fortsatt fin søndag 🥰


10 kommentarer
      1. Ja denne gangen lot jeg deigen får hevet seg mer enn jeg pleier, og den krabbet nesten ut av bollen etter hvert 🥰 Bollene blir mer luftig om man gir deigen tid til å heve seg ordentlig. Ja i dag var det mye energi i min kropp og i deigen, hihi 😊

    1. Skikkelig flotte og luftige boller! 😍 Lurt å elte lenge og heve til de eser godt opp. Nå er vi på speiderleir på Hvaler, og her har vi vært ute på seiltur i vikingbåt. Ha en fortsatt fin søndag! 🤗

      1. Tusen takk, de ble akkurat det og veldig gode 🥰 I begynnelsen når jeg prøvde meg på boller så hevde jeg bollene kun etter at jeg hadde trillet de ut, og da syntes jeg alltid det smakte litt gjær av dem. Nå gjør det ikke det. Hørtes gøy ut å være med seiltur med Vikingbåt. Ha en fortsatt fin søndag 🤗

      1. Hehe, sluttresultat ble helt perfekt. At ting ikke går etter planen når jeg skal gjøre noe, er som det pleier å være å ingen overraskelse 😉 Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Jeg er en elendig kokk, men gjærbakst er en av de tingene jeg får til 😊 De ble veldig gode, og jeg tok en til nå til kveldskaffen. Ha en fortsatt fin søndag, klems 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg