Arvegodset vokser og trives 🪴

Heisann!

På høsten 2021 døde en kjær og godt voksen nabo, en person som jeg alltid pleide å ta meg tid til å snakke med når han var ute. Han pleide å sitte i Boblehaven på sommeren og nyte stillheten med tankene sine.

Sommeren 2022, altså i fjor, hadde sønn og datter ryddet ferdig leiligheten. Jeg traff datteren siste dagen, og hun spurte om jeg ville ha en plante som ellers kom til å tørke inn å dø. Uten å ha sett på den sa jeg ja, og det viste seg å være 2 stk. En tomatplante som vokste sammen med en Smaragd palme. De fikk etter hvert inngå skilsmisse, hvor palmen flyttet inn og tomatplanten sto på balkongen. Det gikk ikke så bra med tomatplanten, og den fikk etter hvert reise til de evige grønne enger.

Smaragd palmen derimot har klart seg helt fint, og den stortrives inne i stua. Den har produsert en ny gren som allerede er lenger enn noen av de gamle. Ettersom jeg arvet palmen er jeg ekstra nøye med at den får riktig mengde med vann og lys, for jeg vil jo at den skal trives her hos meg i mange år framover. Den må nok få en større potte etter hvert, men enn så lenge klarer den seg fint der den er.

Det rare var at like før jeg arvet Smaragd palmen, så hadde jeg planer om å kjøpe en. For jeg hadde hatt lyst på en ganske lenge, men så slapp jeg….

Om du har arvet noen planter, har de klart seg eller måtte du sende de til de evige grønne enger?

14 kommentarer
    1. Så fin plante og man føler litt ekstra for slike man arver. Jeg arvet noen etter min mor, men de fleste gikk det dessverre galt med, bl.a. noen knoller av Skaugumbegonia som frøs. Jeg har igjen en bladkaktus som jeg vokter ekstra nøye! Om du vil ha tomatplanter iår, så er tiden for å så nå, ellers er de å få kjøpt i hagesentre også.

      1. Tusen takk 🥰 For meg har det ofte gått feil når jeg har arvet. Det er nok både for at temperaturen er forskjellig, men så har jeg kanskje vannet litt annerledes også. Denne gangen har det i alle fall gått bra så langt. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal skaffe tomatplante enda, skal gå litt i tenkeboksen. Klem 🤗

    2. Jeg tror jammen den arven kom til rette personen, jeg.🤗👌🏻
      Så artig at den trives så godt hos deg.🤩

      1. Det kan se sånn ut, men hadde ikke jeg tatt den/de så ville søppeldynga være neste adresse for dem. Det ser ut til at den trives med temperaturen og måten jeg vanner på, så noe rett gjør jeg da 🥰 Klems 🤗

      1. Han som opprinnelig eide den var veldig glad i alt som vokste og grodde, og vi hadde mange samtaler om det. Som jeg vet han fortalte om videre til både sønnen og datteren sin. De visste begge at jeg var like glad i planter som faren, så det var nok derfor jeg ble spurt 🥰

    3. Så koselig. Jeg har arvet også noen planter før, dem har også vandret i grønne enger:)
      Jeg skulle ønake jeg har plass til slike planter. Men her er det trangt om plassen:)

      1. Ja det er veldig koselig å få lov til å overta et sånt prakteksemplar. De blir store etter hvert, og krever en del plass. Etter å ha kvittet meg med noen møbler jeg ikke trengte lenger, så fikk jeg heldigvis plass til den. Klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg