Allergi, ny potte på kaktusen og nå er jeg sulten 😉

Min november, desember, jule-, påskekaktus!!

Heisann!

Det er en litt grå dag her i Oslo, og iflg yr.no skal den visst bli enda mer grå utover dagen. Vi skal få noen regndråper mener de, og det er det vi trenger nå etterfulgt av sol og varme. Da kommer naturen ordentlig i gang. Temperaturen var ganske kald da jeg krabbet ut av senga til morgenen i dag, bare +1C.

I dag er det arbeidsdag igjen og ny uke med bare 3 dager igjen til april er her. Jeg er ikke helt i form i kroppen i dag, men det går seg vel til utover dagen tenker jeg. Det er ofte sånn på morgenen at kroppen trenger å sparkes i gang, og i dag er det en sånn dag. 

Vaktmesteren holder på utenfor med en løvblåser, og rensker opp på gresset. Det ligger ikke bare løv og annet tørt på gresset, men også en god del stein og grus som har blitt slengt opp i vinteren når han fjernet snøen. Jeg har en jobb og gjøre selv også utenfor i bedet på baksiden, og det er å fjerne alle fuglefrøene som pippsene har kastet på bakken. Det er ganske mye, men for å gjøre det må armene og nakken min være litt mer i godlune.

I går fikk jeg endelig pottet om kaktusen min (november, desember, jul eller påske) i en større potte. Den kom i en leirpotte i fjor som var alt for liten egentlig og meningen har vært å skaffe en større leirpotte til den. Det har jo aldri skjedd, men i går fant jeg en stor svart plastpotte og fikk den oppi den og pakken den inn i mye ny jord. Den var ganske støvete etter å ha stått litt bortgjemt, så jeg sprayet den godt med vann før jeg pottet den om. Ser nå at jeg må ta den en tak til, for bladene er ikke pene. Jeg har også flyttet den inn i stua, så får vi se om den kommer til å trives der. Da kanskje den kommer med noen blomster igjen, for nå er det ganske lenge siden sist…

Allergien min har begynt å plage meg igjen, men jeg har ikke mer nesespray igjen her hjemme. Den flasken jeg fant ble åpnet for over 3 mnd siden og skal ikke brukes. Jeg må ut en tur etter at jeg er ferdig å jobbe, så da får jeg stikke innom apoteket å hente ut noe mer. Jeg har ikke så kraftige symptomer ennå, bare den vanlige tørrhosten. Det begynner gjerne med den, og så begynner øynene etter hvert å bli såre og må dryppes. Greit å ikke vente for lenge med å starte opp med medisinen, noe jeg har en tendens til å gjøre.

Nå rumler magen min, og det er på tide med litt å spise kjenner jeg… Det blir bløtkokt egg i dag også 🥚 Begynte på en ny eske i går, og skallet på de var veldig dårlig sånn at begge to sprakk under koking. Jeg bruker eggekoker, og det skjer veldig sjelden så det må være skallet. Får se hva som skjer i dag…

Håper du får en fantastisk tirsdag 🥰

 

17 kommentarer
    1. Kjedelig med allergi. Men kaktusen din vil sikkert trives bedre nå som den har fått større krukke. Jeg har en alloøvera som har gått utenfor sine breddegrader. Tror det blir mange planter når jeg får tatt den for meg. Ønsker deg en nydelig dag til tross for grått vær <3.

      1. Ja denne allergien er noe pes, men jeg får bare spraye og dryppe så går det nok greit 🥰 Jeg håper kaktusen kommer til å trives i ny potte og nytt sted, og skulle det komme en blomst eller to så skal jeg fortelle om det. Alovera har jeg bare hatt en gang, og den tok jeg dessverre livet av. Nå er himmelen helt blå og sola skinner, kanskje yr.no hadde feil 🤔 Ha en fin dag du også.

    2. Godt for kaktusen å få ny jord og større potte 😀 Jeg er spent på om kaktusen min vil blomstre etter å ha bli klippet og flyttet ☺
      Ikke godt med allergien. Jeg sliter heldigvis ikke med det.
      Ønsker deg en god dag. 🙂❤

      1. Ja stakkarn trengte virkelig litt omsorg nå, så jeg håper virkelig at den kommer seg. Den er over 20 år gammel, og kom i en oppsats min far fikk etter lengre tids sykdom.
        Nei, den allergien er til tider plagsom, så det er bare å spraye og dryppe utover nå. Ha en fin dag du også 😊

    3. Utrolig hvor mye en slik kaktus tåler, men den vil sikkert kvikne til med ny og mer jord. Greit å være forberedt på allergisesongen. Jeg sliter litt med støv, så bruker Cetirizin iblant, men sånn saltvannsspray hjelper også. Håper eggkokingen din gikk bedre idag! En superfin tirsdag ønskes deg også! 🥰

      1. Egg-kokingen gikk bedre i dag, men de sprakk da jeg skulle knipe av toppen… Kaktusen er over 20 år gammel, og en som faren min fikk da han kom ut fra sykehuset. Derfor vil jeg så gjerne at den skal klare seg, og jeg håper at en større potte og ny jord rund kan gjøre susen. Jeg får Livostin nesespray og øyendråper på resept, som hjelper ganske bra når det står på som verst. Ha en fin dag videre 🥰

    4. Løvblåser forbinder jeg med vaktmesteren Pedro i Spania, hehe 😀
      Jeg har aldri pottet om mine planter. Jeg er vel ikke så snill med dem. Men det er liv i plantene likevel. De får sin ukentlige dose med vann. Lurer på om de skal få litt gjødning denne våren. Da får de vel sjokk… 🙂
      Ha en fin tirsdag videre! 🥰

      1. Nå ble jeg nysgjerrig, hva er spesielt med vaktmester Pedro?
        Ikke alle plantene mine får nye potter, har en del som ikke er å store å de får stå i fred. De som er store og vokser ut av pottene, er jeg snill med og gir større potter 😉
        Hmm, gjødning! Der sa du noe, det må jeg huske på 🤔

    5. Er veldig mange som er plaget av pollen. Det starter nå og kan virkelig være ille for mange. OK og snuse på jobben igjen med halv dag. Det er greit nok det en kollega hadde bursdag i dag så da synger man. Mener jeg rydda leiligheten nylig men nå ser det nesten like ikke ut. Jeg må ta meg sammen. Fabler om en ny støvsuger, Sjekke om det er salg snart tror det var det. Men jeg er sjelden våken når det er salg. Ha en fin kveld.

      1. Nei, jeg er langt i fra alene om å være allergisk og allerede nå starter det dessverre opp. Jeg byttet støvsuger for noen år siden, og fra jeg bestemte meg for å kjøpe den til jeg gjorde de hadde den kommet på salg. Fikk den for 1.600,- i stedet for det dobbelte. Ha en fin onsdag.

    6. Du minnet meg om mine kaktuser som trenger sikkert å stelles også:)
      Jeg er treg om morgenen også, men det blir bedre etterhvert:)
      Her er det sol og snø:)

      1. Kaktusene klarer seg som mest selv, men inni mellom trenger de også litt omsorg 😉
        I dag skinner solen igjen fra en knallblå himmel, men vi har fått minusgrader igjen.

      2. Kaktusene klarer seg som mest selv, men inni mellom trenger de også litt omsorg 😉
        I dag skinner solen igjen fra en knallblå himmel, men vi har fått minusgrader igjen.

    7. Slike kaktuser er nydelige i blomst! 🙂
      Jeg bruker Telfast hver dag for allergien og spray og dråper på de verste dagene.
      Telfast blir du ikke trøtt av, så anbefaler den hvis du ikke har prøvd den før.
      Her har det snødd, så akkurat nå er våren godt gjemt. 🙂

      1. Ja de er helt nydelige, men nå er det veldig lenge siden min har kommet med blomster. Håper at nå som den har kommet i større potte og byttet plass, gjør at den har lyst på å komme med noen.
        Jeg bruker Livostin øyendråper og nesespray, og så langt har det vært nok. Ble enig med legen min at vi prøver med det først, og hvis det ikke holder så får vi ta en ny vurdering.
        Det kom noen få snøfiller i går, men heldigvis la de seg ikke. I dag våknet vi til -3.2C så det blir tjukk jakke når jeg skal ut senere i dag 😉

    8. God morgen!

      Den kaktusen har jeg også 🙂 Den er fin – og blomstrer ut på høsten en gang – hos meg iallefall 🙂 Jeg har tatt avlegger av den og den skal jeg jammen hente og ta med til C – og kanskje potte den om 🙂
      Ja allergi er noe trasige greier og nesespray er alfa og omega disse dager. Jeg er også allergisk, men dette året har det ikke vært så ille. Hos meg begynner det allerede i januar med milde vinder fra sør…

      Lag deg en fin dag 🙂

      1. God morgen til deg også 🥰
        Jeg vet min far fikk kaktusen i en oppsats før jul, noe som skulle si at det var en julekaktus. Tidligere blomstret den på alle årstider, men nå er det lenge siden. Jeg tok avlegger av den i fjor, men de har ikke klart seg. Skal jammen ta av noen til, sånn at jeg har i fall noe skjer med den. Vanligvis pleier jeg ikke å reagere allergisk før rundt nå og tidlig i april, men i år forsvant snøen fort her så jeg kjente på det tidlig. Trodde jeg var allergisk mot kattene mine, men etter å ha testet så er jeg ikke det. Ha en nydelig onsdag 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg