Tenkt å synke så lavt….

Som jeg fortalte i mitt forrige innlegg, så skulle jeg ned på gravlunden i dag for å tenne lys for mamma og pappa. Jeg har en boltet lykt på støtten, men syntes at det er litt lite så jeg har alltid hatt en eller to ekstra lykter ved siden av..

Da jeg kom ned til graven ble jeg først litt paff…. For den ekstralykten jeg hadde var ikke å se, så jeg kikket mellom lyngen og bak støtten men den var borte. Det var da jeg kjente at jeg begynte å bli forbanna, og kikke rundt på de nærmeste gravene for å se om den sto der, men det gjorde den selvsagt ikke. Jeg kunne selvsagt ha gått rundt å sett mer, men kjente at det hadde ingen hensikt.

Tenk å synke så lavt at man går å stjeler fra en grav, noe som er både usmakelig og respektløst. Jeg kjenner at jeg blir forbannet bare av å tenke på det… En grav lykt koster ikke så mye, så man skulle tro at folk hadde råd til å kjøpe en å ikke naske til seg en fra andres grav.

Jeg syntes det er litt lite med den lille lykten på støtten, så jeg trasket opp å hentet bilen å kjørte bort på Plantasjen ved Alna senteret. Der fant jeg en ny lykt som jeg hadde sette på før, men ikke kjøpte for jeg mente at den jeg hadde var bra nok. Du kan se den nye på bildet over her. Jeg fortalte damene i kassen hva som hadde skjedd, og da kunne de fortelle at dette ikke var ukjent for dem. Det var andre kunder som hadde fortalt om akkurat det samme….

Så var det opp igjen til gravlunden å sette ned den nye lykten, og tenne lys i den. Noen som stelte på en grav i nærheten når jeg dro første gangen, var fortsatt der når jeg kom tilbake. De lurte på om jeg hadde glemt noe, og jeg fortalte hvorfor jeg kom tilbake. De ble sjokkert, og kunne fatte at det gikk ann.

Nå krysser jeg fingrene for at denne lykten får stå i fred, slik at jeg slipper å kjøpe enda en.

#allehelgen #søndag #tennelys #lys #gravlys #gravlund #stjele #respektløst #rasende #sint #trist #plantasjen #alna #blogg

20 kommentarer
    1. Det er grusomt at slikt skjer på en kirkegård men ikke første gang. En kjent sak at tyver gjør innbrudd som står ved kirken under en gudstjeneste så folk er frekke. Hva tenker disse menneskene på? Man må da skjønne at det føles ekstra leit for de som blir utsatt for slikt.

    2. Helge: Vi var veldig plaget med tyveri fra garderoben i kirken under gudstjenester. Selvsagt burde ikke folk legge igjen verdisaker i garderoben, men… De stjal mobiltelefoner og bilnøkler for så å stikke av med bilen.

      Man kan jo spørre seg selv hva slike mennesker tenker på…. Om de i det hele tatt gjør det da 🙁

    3. Toril sin hverdag med musikken: Ja dette er toppen av all frekkhet. Det er aldri OK å stjele, men å gjøre det på en gravlund er så usmakelig og uverdig at jeg koker bare jeg tenker på det. Synd jeg ikke så vedkommende, eller kanskje ikke!!

    4. Det er dessverre et kjent problem…Det har blitt borte mye graven til min mamma også i Asker…Det er alltid noen sånne simple tyver…Det lønner seg nok å ikke ha en alt for fin lykt tenker jeg…men er trist det skal være sånn…

    5. Toini: Man vil jo gjerne at det skal se pent ut på graven, men man mister nesten lysten når folk stjeler og ødelegger. Lykten jeg kjøpte var nok litt finere enn de enkle jeg har pleid å ha, så jeg krysser fingrene for at den får stå i fred.

    6. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan få seg til å bli så frekke! Den nye lykten var kjempefin da <3 Plantasjen sa du? Skulle hatt en ny lykt på graven til tantebarnet mitt, for den han har begynner å bli litt sliten, og det er ikke plass til vanlige lys i den, så får liksom aldri tenkt den <3

    7. Elevele: Ja det er virkelig frekt og respektløst :o( Det stemmer jeg kjøpte den på plantasjen, og den kostet 179,- . I den er det god plass til kubbelys også, hvis man vil bruke det ;o))

    8. Det å stjele fra et gravsted er noe av det simpleste som finnes! Det er så vondt for den så opplever sånt. Godt du fikk tak i en ny lykt, – nydelig er den. Vi har bare satt ned vanlige gravlys uten lykt, men blir så mye finere sånn. Jeg var innom Plantasjen igår, men kjøpte da bare tulipanløk til halv pris, men skal se etter ei lykt neste gang.

    9. Hanne Beate: Ja dette er simpelt og respektløst, og veldig sårt. Jeg blir fortsatt opprørt når jeg tenker på det… Takk for at du minnet meg på løker, det skulle jeg også ha kjøpt til bedet mitt også. De løkene jeg hadde er mirakuløst blitt borte ;o))

    10. Her hadde de ihvertfall igjen løker både på Plantasjen og Hageland, og nå er de jo på salg også. Det går helt fint å grave de ned så seint. :o)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg