Bilene jeg har hatt

Det har blitt noen biler opp igjennom årene… Selv mener jeg at det skulle være 10, men jeg husker bare 9 av dem. Jeg drømte om å kjøpe bil mange år før jeg tok lappen, og da jeg hadde den i hånden tok det ikke lang tid innen jeg kjøpte min aller første bil.

Jeg har ikke bilde av alle bilene min, så derfor har jeg lånt bilder på nettet av alle sammen. Stort sett har jeg funnet helt identiske biler, men med avvik på farge og litt på detaljene for merket. Nedenfor følger en oversikt over dem alle sammen ;o))

Den første bilen jeg kjøpte meg var en VW Boble 1965 modell, og det var en kollega av pappa som hadde bilen før meg. Bobla var vel ikke den bilen som sto øverst på ønskelista, men oj så glad jeg ble i den bilen. Den hadde karakter, og breket som en sau når jeg trykte på hornet. Varmeapparatet var ikke noe å skryte av, for det tok i litt overkant av 30 minutter å få det varmt på vinteren. Man måtte være to om vinteren, meg som kjørte og passasjeren som satt å skrapet is på innsiden av ruten, hihi!

Den første nye bilen jeg kjøpte var en Opel Ascona J 1980 modell… Min bil var ikke rød, men blågrå. Jeg husker at jeg hentet den i påskeuken, og var så stolt da jeg dro opp på hytta. Var nesten hysterisk når det kom møkk på den, og det kom litt da jeg kjørte på grusvegen det siste stykke. Dette var en skikkelig tøffing med farsstriper på siden og persienner på bakruta, noe som var viktig når man ikke har fylt 20 år enda ;o)) Jeg hadde bilen en god stund, men dessverre var den produsert med dårlige plater så den mer eller mindre rustet bort mellom fingrene på meg.

Etter det jeg husker så var den neste bilen en Opel Kadett, som ble kjøpt på siste del av 80-tallet en gang. Bilen var ganske anonym, og jeg hadde den ikke særlig lenge. Bilen på bildet er en GSI, og mer fancy enn den jeg hadde. Fant ikke noe bilde av eksakt samme bil.

Dette var drømmebilen min altså, en Opel Vectra som var brukt, men jeg husker ikke årsmodell eller året jeg kjøpe den. Var så glad i denne bilen, og så for meg at denne skulle jeg ha veldig lenge. Hadde til og med planer om å kjøpe aircondition i den. Dessverre var det en eller annen feil med det elektriske på den, og den var inn og ut av verkstedet x-antall ganger uten at de fant noe galt med den. Som hunkjønn å komme å fortelle at jo noe er galt med bilen nyttet ikke, ble bare avfeid og nærmest ledd av. Da jeg skulle selge den og bilen ble taksert, fant de alle de feilene de tidligere hadde påstått ikke var der. Det var ikke måte på hvor mange tusenlapper som skulle trekkes av ved salget. Heldigvis for meg hadde jeg spart på alle dokumentene, hvor de bekreftet at ikke noe var galt. De måtte gå tilbake på det og betale verkstedsregningen selv.

Den neste bilen ble en flonkende ny Opel Astra som jeg kjøpte på slutten av 90-tallet… Dette er vel den bilen jeg har vært minst fornøyd med av dem alle. Jeg er jo ikke en liten og vever person, men kraftig og langbent. Derfor følte jeg at bilen var for liten og trang for meg. Kanskje ikke så rart, når man går fra en stor Vectra. Jeg hadde ikke bilen lenge, hadde ikke betalt den ut en gang innen jeg solgte deg.

Når jeg byttet bil neste gang gikk jeg over til konkurrenten, og kjøpte en Ford Focus. En bil som var romslig og behagelig. Den ble med på et par flotte sommerferier til Danmark og x-antall ganger opp for å besøke familien på Rjukan. Jeg hadde den noen år, inntil feilen begynte å komme en etter en.

Neste gang jeg byttet bil, ble det på nytt en Ford Focus, og det var nok en gang mot slutten av 2000-tallet en gang. Jeg har egentlig ikke noe utsette på bilen, bortsett fra at fargen var veldig kjedelig. Tror, nei jeg vet at det var grunnen til at jeg valgte å bytte den ut igjen.

Så var vi kommet til den siste bilen, min øyesten, nok en Ford Focus årsmodell 2012. Jeg kjøpte den i mai måned samme året som brukt bil, og da hadde “han” gått som leiebil i ca en måned mellom Gardermoen og Oslo. Forskjellen på bilen på bilde og min, er at min har takluke. Jeg er så fornøyd med denne bilen at jeg har bestemt meg for at jeg skal ha den lenge, så sant det ikke blir en masse galt med den da.

Det var altså mine biler, har du hatt mange biler eller kanskje du ikke har hatt noen?

#bil #biler #vwboble #boble #opel #ascona #kadett #vectra #astra #ford #focus #blogg

17 kommentarer
    1. Toril sin hverdag med musikken: Med bare noen få unntak er jeg veldig fornøyd med dem ;o)) Det var litt gøy å lete etter bilder å lage innlegget ;o))

      Ha en riktig god natt ;o))

    2. Her var det tut og kjør gjennom flere tiår – ei boble og resten Ford og Opel. Håper du ikke har fått like mange mange farts- og parkeringsbøter som antall biler du har kjørt. Men nå må jeg finne veien til drømmeland. Det blir full gass på flere måter her i morgen.

    3. Helge: Hehe, jeg har aldri fått en fartsbot, men to parkeringsbøter hvor av en jeg klarte å snakke meg fra ;o)) Nei, jeg har ikke variert noe serlig når det gjelder merker nei.

      Du får ha en riktig god natt ;o))

    4. maiken: Hvis jeg skal være ærlig så savner jeg fortsatt bobla mi… Den var god å kjøre, startet uansett hvor kaldt det var, og var det glatt i en bakke var det bare å snu bilen å rygge opp.

      Jeg tok lappen da jeg var 18,5 etter å ha ønsket meg det siden jeg bare var 15 år ;o))

    5. solliv: Tusen takk ;o)) Jeg har i alle år prioriert bil foran mye annet, ettersom det å kjøre bil alltid har vært noe jeg har ønsket meg mer enn noe annet ;o)) De fleste venninnene mine syntes nok jeg var litt snål på det området ;o))

    6. Åh Opel Vectra har jeg også hatt, hvit. Bestemte meg for aldri ha Ople igjen da den fikk rust litt over alt, men eller helt ok bil. Likte best dine første biler og den siste 😉 Vet ikke om jeg skal ramse opp alle bilene jeg /vi har hatt. Kjører elbil nå 🙂 Første bilen vi har kjøpt som var helt ny faktisk. Sparer kroner på veiene her med den 😉

    7. Veronica Rona Thomassen: Vectra’n min var heldigvis rustfri, og jeg hadde nok hatt den lenger enn jeg hadde hvis det ikke var for de elektriske problemene. Jeg kjører diesel bil enn så lenge, og er veldig glad i min røde Focus ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg