Jeg syntes det var viktig at jeg gikk

Vi hadde snakket om å gå på kino når påsken kom, og da kom praten innpå Utøya-filmen. Jeg kjente at jeg egentlig ikke hadde lyst til å gå og se den, men så tenkte jeg at det ville være viktig at jeg gjorde det. Fortsatt får jeg klump i halsen når jeg tenker på det som skjedde her i Oslo og på Utøya 22.07.11. 

Jeg kjente ingen som var på noen av stedene, men jeg var jo på jobb like i nærheten når det smalt her i Oslo. De synene som møtte meg da jeg kom ut på gaten noen minutter etterpå, skremte meg virkelig.

På langfredag dro Bestis, niesen og jeg til Lillestrøm for å se filmen der… For dem som ikke har sett den enda, og som har bestemt seg for å gjøre det, er det greit å ha i bakhode at det en tøff film å se. Jeg syntes i alle fall det.  Selv om navnene og personene i filmen var fiktive, så var hendelsene ikke det. Jeg levde meg så inn i handlingen at jeg hadde følelsen av at jeg var der, og det forsterket inntrykkene enda mere. Jeg skvatt flere ganger, og klarte ikke helt å tårene borte ved et par tilfeller….

Da filmen var ferdig var det helt stille i kinosalen, og ingen sa noen ting. Vi reiste oss stille opp og gikk ut av salen, og ikke før vi kom ut på gaten begynte folk å snakke sammen. Tror aldri at jeg har vært med om noe lignende før.

Jeg følte meg veldig nedtrykt og litt deprimert etter at jeg kom hjem, og jeg tror nok at det hadde vært lurt å ikke dra hjem alene. Det hadde nok vært bedre å kanskje sitte litt sammen å prate om filmen, og få følelsene ut av kroppen og hode. Nå ordnet det seg utover ettermiddagen, etter at jeg hadde fått meg en dose med humor på YouTube.

Angrer jeg på at jeg gikk å så filmen? Nei, ikke nå som jeg har fått den litt på avstand.

#film #utøya #220711 #deprimerende #skremmende #nedtrykt #sterk #inntrykk #lillestrøm #kino #blogg

12 kommentarer
    1. maiken: Dette er definitivt ikke en film for alle, men skal man gå er det greit å vite at den er tøff. Erik Poppe som har laget den, har gjort det på en veldig fin måte. Han har virkelig gjort en fin jobb, for ikke å snakke om alle de flotte ungdommene som etter det jeg har forstått er amatører. Hatten av for dem ;o))

    2. Denne filmen er så utrolig viktig. Har lurt veldig på om jeg skal tørre å uttale meg om filmen på bloggen min, men du traff rett på. Er så enig! Feel free til å ta en titt innom bloggen min og følge meg 🙂

    3. Ja, sterk og brutal. Tror ikke jeg orker Ã¥ se den. For jeg gÃ¥r alltid alene pÃ¥ kino, og komme hjem til meg selv alene,…nei da blir jeg sikkert veldig deppa…..trist at sÃ¥ mange mennesker døde…husker da det skjedde at jeg mÃ¥tte delta pÃ¥ alt…..

    4. Tror ikke jeg skal se den…jeg hadde mareritt og mye tanker etter denne fæle hendelsen..og denne vil nok bli for sterk for meg altsÃ¥…ha en god kveld!

    5. znippen: Jeg er så enig med deg, filmen er viktig. Jeg håper våre folkevalgte også går å ser den, for der er det noen som M� se den.

    6. solliv: Det er ikke Ã¥ anbefale Ã¥ se den alene, og heller ikke gÃ¥ hjem alene. Det er en type film man trenger Ã¥ snakke litt om etterpÃ¥. Jeg blir fortsatt opprørt av hva en mann, med forvridde tanker kunne fÃ¥ seg til Ã¥ gjøre…

      Jeg ville så gjerne være med på markeringen rett etter, men jeg lå rett ut med lammelser i ansiktet etter en betent byll i munnen. Tror det ville ha vært godt å være med på.

    7. Toini: Kanskje du burde la være, for den kan nok bli litt tøff Ã¥ se. Jeg er fortsatt skremt over det som skjedde her i Oslo, og pÃ¥ Utøya. Det Ã¥ kjenne trykket fra bomben pÃ¥ kroppen, og sÃ¥ se all ødeleggelsen ute pÃ¥ gata noen minutter etterpÃ¥, ja det gjorde noe med meg….

      Ha en fortsatt fin kveld ð?¤?

    8. En viktig film for å få innblikk i hvordan det var for de som opplevde det. Jeg kjenner ingen som var direkte berørt, men den ettermiddagen var vi hos onkel og tante, ikke så langt unna Utøya. Det kjørte politibiler og ambulanser forbi, men vi visste ikke noe før vi kom hjem og så nyhetene.

    9. Hanne Beate: Jeg mener at det er en film man bør se, hvis man føler man orker det. Er man av de som tar ting til seg, er det kanskje best å la være. Jeg jobber bare 5 min unna Regjeringskvartalet, og vi merket godt at det smalt. Alle rutene i 1 etg knuste, mens de oppover klarte seg. Veldig skremmende å se ødeleggelsene da jeg kom ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg