Det ble en tur til “Jul i Vinterland”

Når desember nærmer seg dukker det opp Julemarkeder over alt, og jeg har jo lyst til å gå på dem alle sammen. Det hadde vært hyggelig å rekke dem alle sammen, men der kommer i alle fall jeg i tidsklemma så jeg må nok velge bort de fleste av dem.

En ting jeg føler at jeg må ha med meg er Juli i Vinterland, som holder til i Spikersuppa her i Oslo. Meningen var at jeg skulle ned på åpningsdagen 18. november, men det ble ikke noe av. I stedet ble det en tur nå tirsdag ;o))

Det er et julemarket på Youngstorget også, og jeg var innom for å kikke litt. I fjor var det et mini-market med noen av de de samme bodene som i Spikersuppa, men i år var det helt forandret. Nå har de satt opp et stort telt med glassvegger, som ligner på en lavvo. Der inne selges det stort sett bare samiske produkter, noe som kanskje ikke er helt min greie.

Det er veldig hyggelig å gå rundt i byen på ettermiddagen og kvelden, når alle lysene er tent. Stemningen blir liksom litt lun og trivelig, selv når det kjølig ute.

Det var ikke så mye mennesker når jeg var innom julemarkedet på tirsdagettermiddag, men en del var det jo. Det var mange spennende boder, og på en kald dag som det var ble det veldig fristende med alle duftene fra bodene som solgte varm mat og drikke. Jeg hadde ingen plan om å handle noe, og det ble heller ikke til at jeg gjorde det. Har tenkt meg tilbake igjen litt nærmere jul, og da på en dag jeg ikke har vært på jobb først.

Jeg hadde dessverre kledd meg litt dårlig for å være ute så lenge, og ble veldig kald etter en runde eller to rundt der. En kopp med rykende varm gløgg gjorde virkelig susen. Jeg kjente hvordan varmen sakte men sikkert spredde seg rundt i kroppen, og jeg var klar for en liten runde til. Med hånden på hjerte, så tror jeg at det var en av den beste gløggen jeg noen gang har drukket.

Nå dro jeg ikke alene på julemarked, men hadde med meg Bestisen også. Da vi følte at vi hadde sett det vi ville, stakk vi inn på Egon som ligger vis a vis julemarkedet for å spise middag. Det begynte å bli såpass sent på ettermiddagen, at ingen av oss hadde lyst til å begynne å kokkelere når vi kom hjem.

Det var godt å komme inn i varmen å tine opp kroppen igjen, og få i seg litt god mat ;o))

Har du vært på julemarked enda, eller skal du på et?

#julivinterland #julemarked #youngstorget #spikersuppa #gløgg #kos #gløgg #middag #blogg
 

12 kommentarer
    1. Koselig med julemarked, men tror ikke jeg skal på noen.. får se etter hvert :)) Ser veldig koselig og stemningsfult ut på bildene dine i alle fall.. Deilig å spise ute av og til..mye godt på Egon <3

    2. annebe: Jeg elsker julemarked, men det er litt mer stemning når vi kommer litt tettere på jul. Ser for meg en kveld med lett snøfall, rusle rundt å kikke og kjøpe noen små ting, og kose seg med en kopp eller to med gløgg ;o)) Jeg liker Egon, for der har de både små og store retter. Det er jo ikke alltid man orker å spise så mye ;o))

    3. i år ser det dårlig ut med julemarked for min del,bruker å gå på den her i bygda,men i år passet det ikke.Du så flott julegate dere hadde p det første bilde da :)) gløgg ja,no fikk jeg også lyst på hi hi

    4. fruensvilje: Det første bilde er fra Torggaten, er blandt de flotteste gatene nÃ¥r den er pyntet med julelys… Det smakte virkelig godt med den varme gløggen, og den tinet opp en kald kropp ;o))

    5. Jeg var i Oslo i desember for et par år siden, og det var så flott med all julepynten/-lysene i gatene og juleutstillingene i butikkene! Jeg var også innom julemarkedet i Spikersuppa, og fint med alle bodene og de gode duftene. :o)

    6. Er aldri pÃ¥ julemarked jeg…skulle kanskje gjort det…Ã¥ fÃ¥ litt julestemning…Ser jo sÃ¥ koselig ut…Fine bilder, og hÃ¥per ikke det hjulet gikk sÃ¥ fort som det ser ut som…hihihi

    7. Hanne Beate: Det er virkelig flott nede i Spikersuppa på kvelden nå og fram til jul. Nå i helgen var det viste skøyteoppvisning på Narvisen også, noe som virkelig hadde vært flott å se på ;o)) Jeg kommer nok til å ta meg en tur ned igjen, litt nærmere jul ;o))

    8. Toini: Tusen takk. Hihi, nei da hjulet gikk ikke sÃ¥ fort…, mÃ¥tte bare teste ut en funksjon pÃ¥ mobilkamera som fikk det til Ã¥ se sÃ¥nn ut ;o)) Jeg syntes det er veldig koselig Ã¥ gÃ¥ rundt pÃ¥ julemarkedet om kvelden, og skulle det snø lett er det alt som skal til for at julestemningen kommer ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg