Tur til Losby og Mønevann

Som jeg fortalte i mitt forrige innlegg var jeg i begravelse på formiddagen i går, og etterpå følte jeg ikke for å være alene så jeg gjorde en avtale med Bestisen om å bli med henne og kusinen på en tur. Det ble bestemt at vi skulle kjøre inn til Losby Besøksgård, parkere bilen der, for så å gå til Mønevann.

Det var litt overskyet, og hele tiden så det ut som om det skulle begynne å regne. Noen regndråper kom det, men de var så få og spredte at de gjorde ikke mye av seg. Jeg hadde nok tatt litt lite med klær på meg, og ble litt kald under turen..

Første delen av turen gikk på nedsiden av Losby Gods, og langs golfbanen. Der fløy det både gamle og unge mellom hullene med golftrallene, eller hva det nå heter, på slep. Vi stoppet litt for å se på dem, både da vi startet turen og når vi gikk tilbake igjen.

Når vi kom forbi golfbanen, kom vi inn i en ordentlig gammelskog… Den hadde blitt overlatt til seg selv, og fått stå i fred. Jeg liker den gamle skogen, hvor trærne får lov til å dø en verdig død. Inne i en slik gammel skog er det mye liv, bare man lærer seg å se etter det :o))

Inne i skogen rett ved bekken, ligger det gamle Vasshjulet som heldigvis har blitt tatt vare på. Vi gikk først den gamle veien bort til hjulet, hvor noen gamle jernbanesviller dukket opp i skogbunnen. Jeg har ikke lest meg opp på dette, men det må jo ha vært en del aktivitet ved Vasshjulet eller mølla i gamle dager, ellers ville de ikke ha vært lagt ned sviller der. Kjenner at jeg må google litt om akkurat det, for å stille min nysgjerrighet. Bestisen fortalte at det var ikke så lenge siden at den gamle mølla kun var synlig fra gamleveien, men så hadde kommunen hogd ned noen trær sånn at det også ble synlig fra den andre veien. Synd at slike fine skatter blir gjemt bort…

Ved Mønevann er det badeplass hvor folk ferdes til om sommeren for å bade og sole seg. Det er satt fram flere krakker, og et par store griller hvor folk kan lage seg litt god mat. Vi satte oss ned å slappet av noen minutter, før vi gikk rundt å tok noen bilder.

Under en liten hvilepause på veg tilbake kom vi over disse fine stemorsblomstene, som fikk meg i sommermodus med en gang. Det var ikke akkurat sommertemperatur, men allikevel ;o))

Når vi kom tilbake til Losby Besøksgård, var det ikke fritt for at vi var litt slitne alle tre. Derfor stakk vi inn på kafeen og kjøpte litt å spise, og en deilig varm kopp kaffe. Jeg kjente godt at jeg hadde vært ute gått, for høyre hoft og kne var ikke helt i humør. Det gjorde ganske vondt når jeg tro ned, men etter å ha hvilt en stund gikk det ganske greit :o))

Sjekk ut disse to sjarmørene her da :o)) Da vi stoppet ved innhegningen kom de løpende bort, og det var vel neppe for at de var selskapssyke. De tenke vel at hvis de gjorde seg litt til, ville det komme noen godbiter. Vi hadde dessverre ikke noe å gi dem.

På andre siden av hønsegården var det to Alpakka, en hvit og en svart… Vi kunne se at de hadde fått klippet pelsen, raggen eller hva det nå heter, ganske nylig. Den svarte hadde fortsatt ganske lang pannelugg som skjulte de vakre øynene :o))

Det var deilig med en tur ute skogen selv om kroppen knirker og knaker litt… Å når det knaker, skal man ta seg en tur ut, for det blir ikke bedre av å sitte på baken med bena på en stol heller.

Når jeg kom hjem var jeg ganske sliten, og etter at jeg hadde spist middag forsvant jeg inn i la la land en stund…. Det hjalp litt men jeg var fortsatt slapp og sløv å det føltes som om jeg hadde feber i kroppen, noe jeg også hadde… Ble bare mer merkbart når jeg våknet til morran i dag. Derfor har jeg tatt livet helt med ro i dag :o))

#utpåtur #losby #losbygods #losbybesøksgård #mønevann #skog #vasshjulet #mølle #tur #kaffe #spise #feber #høst #september #blogg

10 kommentarer
    1. det var en nydelig tur,herlig å ha slike fine turområder .
      Alpakka har ull på samme måte som sauen :)) og ulla blir jo brukt til å lage strikkegarn som gir svært myke og deilige strikkeplagg 🙂

    2. fruensvilje: Ja det er virkelig flott ved og rundt Losby Gods… Jeg bodde mine første 6 Ã¥r i Lørenskog, og pleide Ã¥ dra pÃ¥ skitur til omrÃ¥det sammen med moren min :o))

      Jeg elsker alpakka garn, og har sett på en genser i dette garnet som jeg har planer om å strikke en gang i vinter.

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk :o)) Det er utrolig flott i Losby, og Lørenskog for den saken skyld. Mange flotte turmuligheter, for tobente og firbente. Da jeg bodde i Lørenskog som barn, var vi mye ute i skog og mark. Mange områder har nok blitt utbygget, men heldigvis er det fortsatt mange perler igjen :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg