Syvende feriedag – Søstrene Lillepuzdatter av SkÃ¥nevik

Søstre kan være så forskjellig, om de er mennesker eller dyr… Mine to katter er tvillinger, som nå har blitt 8 år gamle. De ble født av Lillepuz i Skånevik i Hordaland en mai dag i 2009. Som sagt så er de så forskjellige på alle måter…

Ronja er smårampete med viltre øyne og rufsete pels, en pels som det hele tiden blir tover i. Hun er snill og tålmodig som dagen er lang, og lar mamsen hennes få lov til å løsne tovene i pelsen selv om det gjør litt vondt noen ganger. Hun elsker å ligge i fanget og bli børstet over hele kroppen…., det tror jeg er noe av det beste hun vet om :o)) Hun er også ekspert på å lage trøbbel for seg selv, og når hun er rampete syntes det så godt. Da går hun på en spesiell måte, ørene står rett opp og det gjør halen hennes også… Da må mamsen følge med….. (ikke noe bilde av Ronja denne gang)

Under bilde av Vinja, skriver jeg litt om henne.

Vinja er i flg henne selv Dronningen av Casa Fres og Knurr, og hun oppfører seg virkelig sånn. Får hun ikke viljen sin så blir hun sint, og freser til mamsen sin og søsteren. Mamsen freser tilbake, og da går Vinja vekk å stirrer furten tilbake. Hun bruker enormt mye tid på å pusse og vaske pelsen sin, som til gjengjeld er perfekt. Problemet er bare at all denne pussingen gjør at hun får i seg mye pels, som hun dessverre sender opp igjen utover gulvet så mamsen må til å vaske. Hun er en ordentlig mammadalt, og dilter etter meg over alt. Hun liker også å ligge i fanget å kose seg, men hun liker ikke å bli børstet… Om kvelden kommer hun opp i senga, og legger seg inntil meg å maler til vi sovner begge to.

De er stort sett gode venner, men det hender at de ryker i tottene på hverandre. Ofte er det Ronja som starter… Vinja kan ligge å sløve på gulvet når søsteren kommer slentrende forbi. Ronja setter seg ned ved siden av søsteren, og ser på henne litt. Så løfter hun den ene poten å dytter på søsteren, som først bare ser litt irritert på henne. Dette skjer noen ganger, før Vinja freser litt for å advare Ronja om at nå begynner jeg å bli irritert. Selvsagt gir ikke Ronja seg, og da ender jeg opp med en megastor grå ball som består av to katter som freser, knurrer, sparker og biter. Denne ballen med masse lyd og aktivitet ruller rundt på gulvet så hårdottene svever rundt dem. Kampen slutter som regel med at de blir sittende å stirre olmt på hverandre, hvorpå jeg stiller meg midt mellom dem for å bryte øyekontakten… Da går de hver til sitt, og stillheten senker seg igjen over Casa Fres og Knurr!!

Som du kanskje skjønner er Casa Fres og Knurr navnet på heimen her, og et meget treffende navn syntes du ikke?

#katter #katteliv #ronja #ronjathecat #vinja #vinjathecat #søstre #casafresogknurr #kos #glede #sommer #juli #søndag #blogg

16 kommentarer
    1. Ja de har personlighet disse kattene! søskenkjærlighet..da mÃ¥ det vel krangles litt ogsÃ¥…sÃ¥nn er livet! Flotte kattepuser du har! nydelig!

    2. ja dyr har egne personligheter,det såg vi da fjøsen var full av kyr 🙂 ikke en av dem var like i lynne hi hi .Når Ronja egler til bråk synes eg att Vinja har sin fulle rett til å gi beskjed hi hi bare dei ikke skader hverandre

    3. Så artig måte du har til å dokumentere feriedagene din på. Jeg har ikke lest Calendar girl bøkene og jeg kjøper skjelden bøker lenger. Jeg låner dem gratis på bibliotekets app EBokBib som har tusenvis av bøker å velge mellom. Genialt, spør du meg. God ferie videre og fortsatt god sommer. Den er ikke over før den er over. Beste hilsen Ingrid på http://www.ingridtunheim.no

    4. fruensvilje: Du har så rett, Vinja har helt klart rett til å ta igjen. Ronja er en ordentlig ertekrok, og hun vet akkurat hvordan hun skal få søsteren sint, hihihi :o)) Ingen av dem har blitt skadet så langt, de bare river ut pelsen på hverandre :o))

    5. ingridtunheimr: Tusen takk :o)) Vanligvis hører jeg på lydbok, men da på Storytel. Den er ikke gratis, men man har tilgang på tusenvis av bøker der også. Akkurat nå som det er sommer fikk jeg lyst til å holde i en bok, litt OK innimellom det også :o)) Jeg har fortsatt 3 uker igjen av ferien min, og den skal nytes til det fulle. Ha en fortsatt fin søndag, uke og sommer :o))

    6. annebe: Tusen takk :o)) Da jeg fikk dem i 2009, så var de navnløse i nesten 14 dager mens jeg så på personligheten deres, og etter hvert dukket navnene deres opp :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg