Er sånn det skal bli heretter?

Det er ikke mange ukene siden en person kjørte inn i folkemengde i London, og drepte flere uskyldige mennesker. En person med forvridde religiøse tanker, og som mener at det han tror på rettferdiggjør at det er helt i orden å begå en slik meningsløs handling.

Nå har det altså skjedd igjen, helt inntil vår egen dørstokk i Stocholm. En mann kaprer en lastbil og kjører ned uskyldige mennesker og deretter inn i en butikk. Dette resulterte i at 4 mennesker er omkommet og flere skadet. Dette er en helt ny og effektiv måte å begå terrorhandler på, og som det er vanskelig å verne seg mot. For ikke går jeg å tenker på at noen skal kunne komme å kjøre meg ned, når jeg går på fortauet eller i en gågate. 

Scared
Licensed from: BDS / yayimages.com

Er det sånn det kommer til å bli heretter??? Skal vi hele tiden behøve å gå rundt å være engstelig for at vi skal bli mejet ned?? Hvordan skal vi klare å verne oss mot slike angrep, og går det å verne seg mot dem??

En ting er i allefall sikkert, vi kan ikke gå rundt å være redde hele tiden for at noe skal skje. Da har ekstreministene vunnet og det kan vi ikke tillate dem!!!!!

Når det gjelder meg selv så har jeg blitt mer vár og engstelig ettersom jeg har blitt eldre. Kanskje det er for at det har gått opp for meg at jeg ikke er udødelig, og ting faktisk kan skje meg også. Jeg tror dette skille kom i forbindelse med hendelsene 22. juli 2011, en hendelse som virkelig skremte meg. Det er nok for at jeg var i byen, like i nærheten på jobb, og kjente kraften av bomben inne i bygningen jeg oppholdt meg. Før denne hendelsene ble jeg selvfølgelig skremt når jeg hørte om terrorhandlinger, men børsta det nok fort vekk. På åttitallet var jeg ofte i London og da var det ikke uvanlig at IRA sprengte bomber mens vi var der, men som en ung jente i 20 årene var ikke dette noe som gikk noe serlig innpå meg.

The Swedish flag
Licensed from: olesha / yayimages.com

Mine tanker går i dag til det svenske folket, og til de som er direkte berørte!

#skremmende #terrorhandling #skade #redsel #tro #religiøst #ekstremt #lørdag #april #blogg

10 kommentarer
    1. Helt forferdelig å tenke på at man skal gå rundt å være redd! Redd for at det skal kunne skje noe, se seg over skulderen… <3 Jeg må innrømme at jeg har blitt ekstra på vakt når jeg er ute og reiser, ser litt ekstra. Og det er fælt... Men, å slutte å reise, det blir aldri aktuelt, for ja, da har de vunnet. Og det får de ALDRI!!
      <3 Gode klemmer til deg Vera og god helg.

    2. EtVennligPuff: Selv om hjerte dunker litt ekstra i store folkemenger for at ting kan skje, så stopper det meg ikke fra å oppholde meg der. Jeg gjør fortsatt de samme tingene, men ja jeg kikker meg litt ekstra rundt. Har sluttet med å gå med musikk på ørene, for å høre om noe skjer rundt meg.

      Mange gode klemmer til deg også, og nyt helgen :o))

    3. Ja det er virkelig forferdelig! og helt umulig å forutse hva som kan skje..og når..Men jeg prøver å ikke tenke på de i hverdagen..det som skjer..skjer..og håper inderlig de holder seg laaaangt unna oss!

    4. Tragisk det som skjedde i Stockholm, flaks at ikke flere ble drept. Mange er kommet i bunnløs sorg nå men livet må gå videre. Bra med omtanke, sorg og atter sorg. Men man må ikke livet drukne i sorgen, til samme tid må man alltid huske på de som ble drept og skadet. Når alt roer seg så blir det sikkert satt opp et minnesmerke utenfor kjøpesenteret der det skjedde. Den gangen Oluf Palme ble drept, i samme by kanskje ikke så langt unna, var alt kaos. Nå er det et minensmerke etter det tragiske drapet.

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg prøver å ikke la disse hendingene sverte hverdagen min, men etter gårsdagens hendelse på Grøndland her i Oslo er det ikke så lett. Det ble litt vel nære syntes jeg!

    6. Helge: Ja vi kan være takknemlig for at ikke flere ble drept, men om det bare hadde vært ville det ha vært for mange uansett. Jeg er ikke noe for minnesmerker på stedet hvor en tragisk hendelse skjer, mye bedre ha finne et annet sted syntes jeg. Et sted hvor folk kan sette seg ned å minnes de som ble revet bort så alt for tidlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg