Myggen, bare en plage?

Hvorfor er egentlig myggen her? Er ikke den bare et plagsom innsekt som ikke har noen funksjon i det hele tatt?

Selv er jeg ekstremt allergisk mot myggstikk, og hovner noe voldsomt opp bare av et lite stikk. Får jeg for mange stikk, ja da blir jeg skikkelig dårlig med høy feber og bare sover. Av den grunn er jeg nesten mer hysterisk når jeg ser mygg enn når jeg ser en veps, og jeg er redd for veps… Så redd at jeg løper hylende avgårde for å unnslippe den

Det er kun hunnmyggen som stikker og suger blod, og det må den for blodet blir brukt til eggproduksjonen. Selv om ikke alle artene er like plagsomme for oss tynnhudede skapninger, så er det jo litt plagsomt allikevel. Når den finner et bytte, som er varmblodig, så sprøyter den først inn et antikoagulerende stoff. Så setter den i gang med blodbadet, og suger blod som da er blandet med stoffet den først sprøytet inn. Det er vist derfor myggstikkene klør så fælt. Det heter seg at det beste er å ikke klø på myggstikket, men det er jammen lettere sagt enn gjort.

Hva er det hannen driver med da? Jo han lever herrens glade dager, og nøyer seg med å drikke nektar.

Jeg har forsøkt å lese litt på nettet om hvilken nytte myggen gjør, men det sto ikke så veldig mye om det akkurat. Bortsett fra at de er føde for blandt annet fugler, og flaggermus. Et sted sto det at en flaggermus kan spise opp til 3000 mygg på en natt. De tipset om at dersom man ikke liker mygg, så kunne man henge opp flaggermuskasser. Med andre ord, flaggermusene holder rent bord for mygg på lik linje som en katt holder mus og rotter unna.

Et annet sted leste jeg at myggen var en dårlig undersøkt dyregruppe, med andre ord så vet man ikke så mye!

Kanskje du vet noe mer om denne summende og blodtørstige skapningen, som du kunne tenke deg å dele!

#mygg #innsekter #stikker #hanner #hunner #blodtørstig #skadedyr #nyttedyr

 

6 kommentarer
    1. Myggen er en plage innimellom, de dreper jeg innimellom. Men vepsen kan også være en plage. Men vepsen er pen så de dreper jeg ikke. Fluer, mygg og knott har samme farge men ulik størrelse men er av samme plagegjeng alle sammen.

    2. Ja jeg liker ikke mygg..sønnen reagerte voldsomt på myggstikk et år..så ut som Tysen i ansiktet..men det var bare det året..rare greier..jeg også hovner mye opp noen ganger..men ikke nå i det siste..Skikkelige plagsomme vesen!!

    3. Helge: Jeg tar heller ikke livet av vepsen, og kommer den inn sĂĄ fanger jeg den i et glass ĂĄ slipper den ut igjen. Myggen derimot fĂĄr et kort liv, hvis jeg fĂĄr tak i den :o))

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Kanskje vi skulle montere opp flaggermuskasser rundt der vi bor, sĂĄ blir det litt mindre mygg… Kanskje ikke like greit ĂĄ slippe unna nĂĄr man gĂĄr pĂĄ tur i skogen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg