Jeg gikk en tur på taket

Det er ganske fin usikt over Oslo fra taket på jobben, og etter at jeg hadde vært en snartur ute i lunchen stakk jeg opp på taket. Før jeg gikk ut skinte sola uten veldig få skyer på himmelen, men da jeg kom opp på taket hadde det begynt å skye til litt. Det var noen flere der oppe, men de fleste gikk ned igjen når jeg kom opp.

Når våren får skikkelig grep er det fint der oppe… Det er ingen skygge så skal man sitte der litt, må man bruke høy solfaktor 😎

Denne retningen er mot Ullevål Sykehus, men du kan ikke se det på bildet. Kirkespiret som svakt kan skimtes i høyre side av bilde er Jakobs Kirke (Kulturkirken).

Bygningen til høyre på bildet er Shoppingsenteret Gunnerius, og gaten til venstre for det er Brugaten som strekker seg nedover Grønland.

Bygningen midt i bildet er det gamle gode Posgirobygget, og til venstre for det er Placa hotel og helt i bakrunnen er Ekebergåsen.

I forgrunnen er gamle no 19, som i sin tid var politistasjon. Til høyre er LO’s høykvarter og innpakket er høyblokka i Regjeringskvartalet.

Igjen no 19 og høyblokka i Regjeringskvartale og den brune bygningen er der hvor AOF har sine lokaler, og de gamle Opera lokalene som nå huser Folketeateret. På toppen ligger restauranten Stratos.

Litt lengre bak den store krana ligger terminalen til Kiel båten, og Oslofjorden. Spiret litt mot høyre på bildet tilhører Oslo Domkirke.

Dette var bare et lite overblikk over hva man kan se fra taket på jobben, og jeg håper du syntes det var greit med en liten guidet tur 😏 

#oslo #oslobilder #visitoslo #ullevålsykehus #jakobkirke #kulturkirken #gunnerius #grønland #brugata #postgirobygget #plaza #ekebergåsen #høyblokka #regjeringskvartalet #no19 #folketeateret #aof #oslofjorden #kielbåten #oslodomkirke

 

8 kommentarer
    1. Så flott utsikt til mange kjente steder i Oslo, og flott å få en guidet tur!👍 Jeg har ikke vært på taket av noen bygninger i Oslo, så moro å se. En gang hadde jeg tenkt og tatt heisen som går utenpå Oslo Plaza, men så var den forbeholdt hotellets gjester, hvilket jeg ikke var. Ellers er det rart å se at høyblokka fortsatt er innpakket etter 4,5 år, – husker det var veldig spesielt å være i Oslo like etter terrorangrepet og se de store ødeleggelsene.

    2. Hanne Beate: Vi er heldig som har en liten takterasse hvor man kan stikke opp å ta et par min og en kopp kaffe, eller røyk for de som føler for det. Jeg sitter å ser på Høyblokka hele tiden fra arbeidsplassen min. Jeg var jo på jobb den gangen det smalt, og fikk erfare på kroppen hvilken styrke bomben hadde. En veldig ekkel og skremmende opplevelse.

    3. frodith: Ja tenkt deg hvordan det er der opp på en varm sommerdag… I dag dessverre er det tilbake til gamle tralter med grått vær og snø i luften :o((

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Oslo er en flott by, til tross for at de river mange gamle bygninger. Alt ser så anderledes når man kommer opp fra bakkeplan :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg