Kaos eller kanskje ikke

Nå i kveld begynner arbeidet med å oppgradere Brynstunnelen, og jeg kjenner en liten bekymring bak i hodet. Veien, E6/ring 3, igjennom tunnelen er veldig trafikkert i begge retninger, både om morningen og kvelden. Her kjører man når man kommer fra Sverige og oppover Østfold, for å komme videre mot Trondheim og Kongsvinger og motsatt.

Jeg kjører jo til og fra jobb innimellom og ser hvor mye trafikk det er på veien. Nå skal de ikke stenge den helt, men igjennom tunnelen blir bare en fil i hver retning i 1,5 år frem i tid.


(Bildet er tatt med Brynsenteret i ryggen, altså nordgående)

Dette er hva de skal gjøre:
– Full utsifting av vann- og avløpssystemet i tunnelen
– Bygge ny renseløsning for vann fra tunnelen (sedimentasjonsbasseng)
– Oppgradring av alt teknisk utstyr, som lys, ventilasjon og sikkerhetssystmer
– Lage ny rømningsvei mellom tunnelløpene
– Forbedring av siktlinjene i nordgående tunnelløp
– Vann- og frostsikring av tunnelen
– Reparasjon av betong
– Utskiftingog forbedring av vegbanen
– Tette igjen det åpne feltet i taket på tunnelen ved Brynsenteret

Tunnelen er veldig mørk og når man kommer utenfra i sollys og inn ser man ingenting, så ny belysning i taket vil være velkomment.

                         

Når alt er ferdig er det slik arkitektene ser for seg at det skal se ut på toppen av tunnelen. Det ser lovende ut syntes jeg, lyst og åpent. Det eneste som bekymrer meg er som jeg nevte i begynnelsen at det skal bli kaos i biltrafikken. Jeg håper at det går bedre enn jeg frykter, for ellers blir det ikke greit å komme seg ned til byen med bil.

#brynstunnelen #bryn #brynsenteret #oppgradering #utbedring #nytt #kaos #biltrafikk #e6 #ring3 #kø #biltrafikk

8 kommentarer
    1. Godt at det blir gjort også…. ikke som her i Haugesund…. jeg har byens mest trafikkerte hovedvei og de har snakket om firefelts vei her i over 20 år…. støymur har vi ønsket i like mange år men ikke fått….. de sier det er innviglet penger til denne strekningen men politikerene blir aldri enig…. så jeg har gitt opp 🙁

    2. Tone: Det der virker veldig kjent… Sånn er det her i Oslo også, men leser stadig i avisen om områder hvor beboerne har bedt om støymur og/eller sikrer vei for barna som skal til og fra skolen. Enkelte har holdt på like lenge som dere. Lurer egentlig på hva disse politikerne holder med dagen lang ??

    3. Det blir mye kaos, kø og endel sure gloser når det holder på men det blir bra når det blir ferdig. Håper det går raskere enn antatt. Men nillig blir det ikke – mulig det skal finansieres ved bompenger.

    4. Helge: Man kan jo krysse fingrene for at de bli ferdig tidligere, men av erfaring så tviler jeg på det. Skal de benytte seg av bompenger, så vil alle som skal inn i Oslo måtte betale. Det kommer neppe en ny bomring der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg