Så gjør vi så når vi baker vårt brød..

Det er en stund siden jeg har bakt brød nå, og i går trålet jeg igjennom bakebøkene mine for å finne noe som fristet. Jeg sto mellom gresk olivenbrød eller valnøttbrød, og da jeg var innom Ultra på veg hjem i dag kjøpte jeg inn til begge to.

Etter å ha gått noen runder med meg selv endte jeg opp med å velge et valnøttbrød. Den oppskriften jeg valgte fant jeg i en bok som heter “God bakst” som er gitt ut på Cappelen Damm.




Det er en liten oppskrift og det ble bare et brød av den… Det sto inne i 30 minutter og virket ferdig, men nå jeg skar av litt for å smake så virket det som om det var litt rådt. Kan være at det fortsatt var varmt enda. Jeg får kikke litt nøyere på det før jeg tar kvelden, men uansett så smakte det nå iallefall veldig godt.

Oppskrift:
3/4 dl (40 g) valnøttkjerner, 25 g gjær, 2,5 dl vann, 1 ss valnøttolje, 2 krm salt, ca 7 dl mel til grovbakst. Her brukte jeg Sammalt hvete og Sammalt rug.

Kok valnøttkjernene noen minutter i vann. La dem ligge i vannet til de er avkjølt. Hell av vannet og legg dem på et kjøkkenpapir. Hakk valnøttene grovt. Smuldre gjæren i bakebollen. Varm vannet og oljen til 37C. Hell det over gjæren og rør rundt til gjæren er oppløst. Tilsett valnøttene, saltet og nesten alt melet. Elt deigen til den slipper bollen. Strø over et tynt lag med mel, og dekk bollen til med et håndkle eller plastfolie. La deigen deretter heve i 30 minutter.

Legg deigen på melet bakebord og elt inn resten av melet. Form deigen til et rundt et rundt eller avlangt brød etter ønske. Trykk gjerne inn noen valnøttkjerner til pynt. Dekk brødet med et håndkle og la det etterheve til knapt dobbel størrelse, ca 30 minutter.

Steking: stek brødet midt i ovnen ved 200 C i 15-20 minutter. (Mitt brød sto inne i 30 minutter å det var ikke for lenge)

#bake #valnøtter #oliven #valnøttbrød #olivenbrød #sammalt #rug #hvete #valnøttolje #brød #hjemmelaget #godt #sundt

8 kommentarer
    1. Jeg ville nok stekt et sånt grovbrød 45 minutter, tror jeg, 15-20 minutter er det jeg pleier å steke rundstykker…..men brødet ditt ser skikkelig godt ut, da 😊

    2. Synne: Du har helt rett, 15-20 minutter var alt for lite. Mitt sto som sagt inne i 30 min, og det var nok litt i underkant. Neste gang skal det får stå litt lenger… Har nettopp spist lunch av det brødet, og det smakte veldig godt :o))

    3. Siv Svanem: Dette var første gangen jeg prøvde dette, men jeg kommer definitivt til å bake det igjen. Smaken av valnøttolje og kjerner gjorde at smaken var veldig god :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg