Fra 7. april 2015 stenges Østensjøbanen (linje 3) på strekningen mellom Brynseng og Mortensrud, for det at banen skal oppgraderes. Noe som er sårt trengende. Det har vel ikke blitt foretatt noen oppgraderinger siden banen ble åpnet for t-banen på 60-tallet. Før det gikk blåtrikken på strekningen…, altså den samme trikken som nå fortsatt går rundt i Oslo.
Banen åpnes igjen i januar 2016 men da ikke i sin fulle lengde, noe som først skjer per april 2016. Både skinnegang og perronger skal oppgraderes, med ny belysning og nye leskur. Etter åpning av banen kommer det til å bli to avganger i kvarteret i stedet for en. Det betyr at man kommer seg raskere til og fra sentrum, samt at det også kommer til bedre plass å mulighet for sitteplass også i rushtrafikken :o))
(kilde: ruter.no)
Min nærmeste stasjon er Skøyenåsen, og i flg Sporveiens bilde av stasjonen skal den bli seende sånn ut. Jeg hadde håpet at vi kanskje hadde fått en overgang over linjen på en eller annen måte, men de gjør ingenting med adkomstveiene til stasjonen. Akkurat min stasjon vil ikke bli dramatisk endret, noe som sikkert kommer av at det er en liten stasjon. Det er jo ingen butikker eller kiosker i nærheten av stasjonen, og det blir heller ikke det etter oppgraderingen.
Siden jeg har vært syk i dag, så har jeg ikke fått testet ut å ta buss for bane. Jeg sjekket ut hvordan det skulle bli i går, og for mitt vedkommende blir det veldig greit. Bussen går to gater lengre ned, og går rett ned til Brynseng så videre til Helsfyr. Jeg kommer til å hoppe av på Brynseng å ta banen derfra til jobb, og så tar jeg den fra Helsfyr hjem. Det tar nok litt lenger tid, men ikke så veldig mye etter det jeg kunne se av tidstabellen.
Det blir bil på meg i morgen, for jeg må handle inn noen store ting å det orker jeg bare ikke å dra med meg på noen bane og buss. Det blir først på torsdag jeg får prøvd hvordan det blir det nærmeste året.
#østensjøbanen #østensjø #bane #tbane #oppgradering #skøyenåsen #sporveien #buss #brynseng #helsfyr #skinner #leskur #belysning #ruter