Banan og Pekanmuffins

Bakegleden står høyt i taket hos Casa Fres og Knurr nå om dagen…, og i dag ble det en ladning med banan og pekanmuffins. De siste gangene jeg har bakt muffins har jeg brukt hjernet mitt, men i dag valgte jeg å bruke papirformer på brett. De ble ganske store i omkrets men hevet seg ikke så veldig mye, noe som kanskje kom av at jeg brukte en fersk banan i stedet for moden!!


Det sto i oppskriften at de skulle stekes i mellom 20 – 25 min, men da var de langt fra ferdig… Jeg stekte dem i ca 15 min lenger, men tror nok at de kunne ha stått inne litt lenger. De var litt klinete fra bananen inni når jeg smakte på en, men da var den ikke helt avkjølt enda. Vi får se hvordan den er når den ha fått stått å kost seg en stund… Jeg oppdaget nå som jeg leste oppskriften igjen at jeg hadde blingset på hvor mye melk jeg skulle ha….., og jeg brukte alt for mye, hehe!!

Ingredienser: 
150 g hvetemel, 1,5 ts bakepulver, en klype salt, 70 g strøsukker, 115 g pekannøtter uten skall, grovhakket, 2 store modne bananer, most, 5 ss melk, 2 ss smeltet smør, 1 stort egg pisket og 0,5 ts vaniljessens. 

Fremgangsmåte:
Forvarm ovnen til 190 C. Plasser 8 papirformer på et muffinsbrett. Sikt mel, bakepulver og salt opp i en bolle, tilsett sukker og pekannøtter, og rør til det er godt blandet.

Ha moste bananer, melk, smør, egg og vaniljeessens i en egen bolle, og bland det godt. Tilsett de våte ingrediensene til det tørre, og rør forsiktig til det er akkurat blandet.

Fordel blandingen jevnt i papirformene, og stek muffinsene i stekeovnen i 20 – 25 minutter til de har hevet seg og er gylne. Ta muffinsene ut av ovnene, og legg dem på en rist for avkjøling.

De smakte nå i allefall veldig godt, og var ikke så veldig søte. Tenker at hvis jeg hadde brukt en ordentlig moden banan, så vill nok røren blitt litt søtere enn den ble denne gangen.

#bake #muffins #banan #pekan #nøtter #casafresogknurr

6 kommentarer
    1. De der så gode ut. Det man baker hjemme smaker best. Kjøper man bakervarer på f.eks kiwi smaker det plast av det hele på grunn av emballasjen. Ha en fin dag.

    2. Du strikker og baker, eller omvendt 😀 Nå er det vel TV som gjelder, har hørt det er VM på ski ;-))) Neste gang får du være tålmodig å legge bananene på et fat på benken et par dager vet du. Her er det ingen kake, men mamma hadde vært innom med lammegryte, så det var bare å varme den og hive innpå når vi kom hjem i går kveld. Fortsatt god søndag!

    3. Siv Svanem: Dessverre ble ikke bakverket mitt som det skulle…, noe vi fant ut i gÃ¥r da de skulle spises. De ble kassert i dag, og nye er nettopp kommet ut av ovnene :o))

    4. Lene S.: Tror det er første gangen jeg ikke har sittet klistret til tv’n under vm, men drevet med andre ting. Muffinsense mine har nettopp blitt kastet og nye stÃ¥r rykende varme pÃ¥ benken til avkjøling. Da jeg serverte de først i gÃ¥r, fant vi ut at de var helt uspiselige… SÃ¥nn gÃ¥r det nÃ¥r man ikke følger oppskriften ordentlig…. Jeg brukte nemnlig 5 dl melk i stede for 5 spiseskjeer, hehehehe Det er meg i et nøtteskall vøttø…. Noen baker blir jeg nok aldri, knis!!

      Nå har jeg satt meg med bena på krakken, og her blir jeg en stund :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg