Lussekattene er klare

Jeg tok meg virkelig god tid med bakingen av Lussekakene i dag…. Den ble skikkelig kjørt i kjøkkenmaskinen en stund, og deretter eltet og dratt i alle retninger innen den fikk lov til å hvile en laaaang stund på benken. Der er det varmt og godt, så den ble megastor innen jeg tok den fram å begynte å trille ut “kattene”

Deigen var fin å jobbe med og jeg trengte omtrent ikke mel på bordet når kattene skulle formes.

Jeg har fulgt med på Paul Hollywood sine bakeprogram, og plukket opp en god del tips om hvordan en deig skal behandles. Han har lært meg at man kan være mye mer brutal med deigen enn jeg trodde man skulle. Jeg kan helt klart se og kjenne forskjellen før og nå.

Han er dyktig til å lage all type mat, og lager ofte god engelsk husmannskost som jeg får skikkelig vann i munnen av. I tillegg er han dommer sammen med kakedronningen Mary Berry i “Hele Storbritania baker”.

Her er et lite collage av lussekattene mine fra før pynting og pensling frem til ferdig stekt resultat. Anne lurte på om hun kunne få noen av meg, og siden jeg alltid baker mer enn jeg trenger så er ikke det noe problem. Jeg ser henne ikke før i slutten av uken, men Luciadagen er først om en uke så det går greit :o))

Jeg har lagt til side et par stykker for å smake, som jeg skal ta til en kopp kaffe om litt :o))

#lussekatter #baking #deig #paul_hollywood #helestorbritaniabaker #mary_berry

6 kommentarer
    1. annebe: Hehehe, ja han Paul er skikkelig øyegodis han :o)) Jeg har ikke alltid vært så heldig med gjærbaksten min, men det har virkelig bedret seg :o)) (de smakte veldig godt)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg