My Earth Orchid – Ludisia

For noen uker siden var jeg på Plantasjen, og da kjøpte jeg meg en Earth Orchid som heter Ludisia. Jeg har aldri hatt en slik plante før, og var jo veldig spent på hvordan det skulle bli….. Damen jeg spurte oppe på Plantasjen sa at jeg skulle vanne den så det sto vann godt opp i pyntepotta, og det gjorde jeg også. Nå i sta leste jeg at det skulle man ikke. Man skulle vanne den godt, men det skulle ikke stå noe potten. Det skulle tømmes ut, så da får jeg passe på det neste gang jeg skal vanne den…

Den blomstrer fra september til mars, med disse søte små hvite blomstene… Når den har blomstret ferdig, skal man klippe ned stilken ca 3 cm fra bladene. Den liker seg ikke i sterk sol, og trives best inne i rommet noe som også gjør at fargen på bladene blir mer intens. Ludesia vokser langs elvene i Malaysia, Indonesia og Burma.

#orkide #earthorchid #planter #ludesia #plantasjen #malaysia #indonesia #burma 

4 kommentarer
    1. Ludisia – navnet er nesten som Soria Moria i eventyr – spennende dette her. HÃ¥per den trives der du setter den og har mye glede av den. Ha en fin dag.

    2. Helge: Hvis jeg får den til tror jeg at den er av sorten som blir stor. Allerede nå så fyller den potten sin, og jeg må nok potte den om snart. Ha en fortsatt fin søndagskveld ??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg