Julaften og bursdag vel overstĂĄtt

Det har blitt lite tid til blogging de siste dagene, for det har jo vært en del som skulle ordnes og settes i stand til julaften og bursdagen min i går. I dag var den første dagen som jeg kunne sove helt til jeg våknet av megselv, og samtidig vite at jeg ikke har noen faste avtaler i løpet av dagen :o))

Det var litt deilig ĂĄ fĂĄ sove ut for feberen var tilbake og det samme var hodepinen min, men etter et par Ibux sĂĄ er begge nĂĄ under kontroll for en en stund.

På lille julaften satte jeg meg godt til rette etter at jeg hadde strøket alle juledukene mine, og tenkte at jeg skulle slappe av resten av kvelden. Plutselig kom jeg på at jeg hadde glemt å henge opp kransen min på døra. Det pleier å å være ganske strevsomt, men i fjor lot jeg opphenget på toppen av døra bli sittende så det var bare å henge den opp å tape fast båndet. Hvis jeg ikke gjør det slenger den så fælt når døra åpnes å kan ramle ned…

På julaften var det et skikkelig grisevær her i Oslo, det regnet og blåste noe helt vanvittig. Jeg vurderte om jeg skulle droppe å dra ned på gravlunden for å tenne lys for mine foreldre, men slo fort fra meg den tanken. Det er en tradisjon å reise dit, og jeg vet med megselv at jeg ikke hadde fått ro i kroppen før jeg hadde vært der. Jeg kledde godt på meg å dro på gummistøvler og dro avgårde.

Jeg var der nede ved 12:30 tiden, og da hadde ikke de store hordene med mennesker kommet enda…. Hvis de kom da!! Fikk parkert bilen uten å stå i kø å vente, og sloss litt med vinden på veg ned til graven. Det kom noen kraftige vindkast, og jeg var glad jeg ikke tok med noen paraply for da hadde jeg vel letta. Ikke så lett å tenne lys i den sterke vinden, men jeg fikk da fyr tilslutt. Lyset i lykten på støtten blåste ut et par ganger, og ville nok gjøre det innen jeg var tilbake i bilen. Den store i front er dyperer og tettere så der var det ikke noe problem.

Vel hjemme igjen satte jeg på ovnen for å begynne og få ribba i stand. Mens den sto i ovnen ringte jeg først til faren min for å ønske han god jul. Jeg regnet ikke med at han var hjemme, men det var han. Årsaken var at han for noen dager siden hadde ramlet på glattisen og mest sannsynlig brukket noen ribben. Mulig jeg missforsto han, men jeg fikk inntrykk av at han ikke hadde oppsøkt noen lege. Jeg ba han gjøre det, og få tatt et bilde for å se tingene tilstand. Han skulle ellers ha vært hos søsteren min å feiret jul hos henne sammen med familien, og det hadde vært hyggelig. Etterpå ringte jeg min tante i Atrå og pratet en stund med henne, og som meg skulle hun feire julaften alene å syntes at det var helt greit.

Jeg var heldig med ribba, og fikk sprø svor over hele. I tillegg var den saftig og fin og god :o)) Jeg spiste jo selvsagt altfor mye for det var så utrolig godt.

Denne lille massasje-bilen fikk jeg til jul av fetteren min, og den har jeg nå startet de siste to dagene med. Den legges bare oppe på ryggen når man ligger godt i senga, og så rusler den rundt bak der å vibrerer å masserer. Jeg trodde at den ville ramle ned, men se det gjør den ikke. Virkelig behagelig er det. Kattene syntes de lange pinnene som stakk ut var veldig spennende, og til morran i dag gikk Ronja til angrep på den. Hun hoppet opp på baken min å ble sittende der mens hun dasket til pinnene når de rørte på seg :o)) 

Fra naboen fikk jeg denne boken, som hun hadde blitt ambefalt av datteren sin. Den skal jeg sette meg ned å begynne på i løpet av romjulsdagene :o))

Jeg fikk også en Ice creammaker av fetteren min og kona, men den har jeg ikke testet ut enda. Skal finne frem bruksannvisningen senere i dag og lese igjennom den. Jeg har kjøpt fløte og så har jeg vaniljestang i skapet og det skulle jo være på god vei til en vaniljeis. Rapport kommer når jeg har testet den ut :o))

Denne søte nissejenta og pakken med servietter fikk jeg i bursdagspresang av Kine når hun kom hit i går. Jeg satte virkelig pris på gaven hennes :o))

Fra før har jeg jo fått en Dolce Gusto kapselmaskin, som jeg har betalt en del på selv… Den måtte jeg jo ta i bruk før jul siden den gamle ikke klarte å holde på vannet i beholderen lenger. Etter å ha ruslet og gått i 3 år så måtte den pensjoneres etter lang og tro tjeneste.

I dag, på 2. juledag, har vi fått tilbake finværet for en liten stund, og det var nesten oppløftende å se blå himmel og sol etter flere dager med vind og regnvær. Sjekket været inne på yr.no nettopp, og da ser det ut til at regnværet er tilbake igjen i morgen samt gråvær på lørdag. Etter det får vi et par fine dager igjen, før det blir regn/slaps i noen dager.

Ronja sitter ved siten av meg på bordet å ser så bedende på meg, hun vil nok ligge i fanget å bli børstet i pelsen sin… I går hadde vi en liten sessjon på formiddagen og jeg kom meg igjennom det fleste tovene hennes, men det var en liten en igjen som jeg overså å den tenkte jeg å bli kvitt nå.

Ha en fortsatt kjempefin 2. juledag, blogges :o))

8 kommentarer
    1. Det høres ut som om du har hatt ei fin jul og bursdag. Kjipt at du fikk feber inntil jula men bra at det finns medisiner man kan ta. Kom nylig hjem ifra fam selskpa og bursdagselskap for min bror. Traff alle søskna mine + min niese fra Kongsberg og hennes mann/barn. Det var noen koslige timer. I morgen er det mere hverdag igjen, skal til byen og må bytte noe jeg fikk til jul. Nå blir det litt mat og TV før puta er der. Ha en fin kveld.

    2. Helge: Det er alltid hyggelig med familieselskap, og i sær når man kanskje ikke sees så veldig ofte. Jeg må innrømme at jeg er litt nysgjerrig, hvor i landet er det du bor?

      Jeg har virkelig nytt jula og bursdagen min, akkurat sånn som jeg vil ha det. Besøk, men ikke altfor masete. Feberen må jeg nok ha med meg noen dager kjennes det ut til, men så lenge man har Ibux så ordner det seg :o))

    3. Jeg bor i Drammen og trodde jeg hadde skrevet det før. Byen ligger veldig praktisk til med kort vei både til Vestfold, Oslo og Hokksund. Har den nærmeste fam i og rundt Drammen.

    4. Helge: Det kan hende du har gjort det, og sĂĄ har jeg bare ikke fĂĄtt det med meg. Drammen er en by jeg bare har kjørt igjennom pĂĄ vei til Numedal og Rjukan. Har alltid hatt tanker om ĂĄ dra dit og bli litt mer kjent, men sĂĄ langt har det bare blitt med tanken….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg